Ulike måtar å bruke hasj på

Hei! Eg har ein son på 22 år som har røyka hasj.Tidlegare har han benytta brusflasker og laga hol i.No finn eg sigarettar der filteret er teke ut av sigaretten.I staden har han putta litt tjukt papir inn der filteret skulle vere.Han røyker ferdigrulla sigarettar.Han brukar papir som sigarettane har lege klipper den opp i strimler og rullar saman.Er dette ein måte å røyke hasj på.Har nyleg oppdaga det og synes dette er rart.Kor lang tid tek det før du eventuelt kan køyre bil igjen etter å ha røykt hasj?

Mann, 22 år fra Sogn og Fjordane
Ja, dette kan være en av mange måter å røyke hasj på. Men det er nok mer vanlig å bruke rullepapir i stedet for å fylle ferdigrullede sigaretter med hasj og tobakk.
Når det gjelder hasj og bilkjøring, så kan rusen føre til svimmelhet og trøtthet. Når koordinasjonen, konsentrasjonen, reaksjonsevnen og vurderingsevnen blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker. Ved bilkjøring kan det skje at man konsentrerer seg om enkelte sider av bilkjøringen, men for eksempel overser rødt lys eller stoppeskilt. Hvor lenge virkningene vedvarer er avhengig av hvor vant men er til rusen, og hvor mye man har brukt. Det er nok aller best å vente et døgn etter inntak med å kjøre. En risiko er også å bli stoppet av politiet. Hvis du er interessert, kan du lese om rutiner ved mistanke om kjøring i påvirket tilstand her.