Sitter hasj i håret hele livet?

Jeg har hørt at hasj sitter i håret hele livet. jeg skal på ferie til e meget strengt land(Egypt). stemmer det at de kan spore om du har røyka harsj for 2 år siden og hva er eventuell straff omde skull gjøre noe sånt? hilsn en bekymret turist

Mann, 26 år fra Sør-Trøndelag
Du har ingenting å bekymre deg over. Det er ingen som tar hårprøver på turister for å sjekke om de har brukt narkotika.
Når det gjelder hårprøver generelt, kan det kan det spores lang tid tilbake, muligens også 2 år tilbake i tid. Forutsetningen for det er at du ikke har klippet av deg det håret du hadde for to år siden. Nytt hår som vokser ut vil ikke innholde spor av cannabis bruk. Det er flere faktorer som spiller inn på om resultatet av slike prøver er bra så lang tid i etterkant. Farging av hår, forurensing i luften og hvor mye Cannabis du røyket så lang tid tilbake (jo mer du røyket,  jo lettere er det å spore) har en påvirkning på resultatene.
> Les mer om hårprøver