Rus og familie

Behovet for å nyte alkohol er at jeg har søvnproblemer. Har vært hos fastlegen og fikk for noen månder siden sovepiller. Disse hjalp ikke ga meg bare en haug av drømmer. Sov ikke. Jeg lurer på hvordan en skal ta opp søvnproblemer med fastlegen uten å si at jeg er avhengig av alkohol for å sove?
Det er utrolig vanskelig å ta kontakt med legen fordi du da blir stemplet som alkoholiker og dermed kan få ditt liv stemplet. Leger ajorfører jo alt og en er ikke anonym mer. Føler at når det blir lagt inn(legens inntegninger) at jeg er en alkoholiker så vet alle det. Hva kan jeg gjøre for at dette er noe mellom meg og fastlegen? Hva kan jeg gjøre for å få riktige innsovningstabletter uten å si at » jo jeg er en alkis??» Tror at om jeg får hjelp til å sove er mye løst. Bruker nå alkohol som ett godt sovemiddel. Eller som noen jeg kjenner » det er bedre å ta to gass vin enn paracet». Jeg føler at legestanden ikke er anonyme og at det som blir registret i pasientsjonarlen vil følge meg hele livet. Hva kan jeg gjøre for å kutte ut alkoholen og samtidg få en natt med god søvn utenatt hele verden skal vite at jeg er en alkoholiker?

Mann, 45 år fra Akershus
Det er fremdeles slik i Norge at leger har veldig strenge regler om taushetsplikt, slik at det skal være trygt å snakke med fastlegen om ditt problem. (Les mer her) Alkohol er veldig lite egnet som sovemedisin, fordi det ofte fører til urolig og dårlig kvalitet på søvnen. En sovner kanskje fort inn, men får ofte en tendens til for tidlig oppvåkning. Det kan faktisk hende at du ved å slutte å drikke en periode vil hjelpe deg selv til å få bedre søvn på sikt. Det kan også føre til at du får bedre effekt av sovemedisinen.
Har du lyst å prøve ut nye sovemedisiner kan du jo si til legen som det er, nemlig at du ikke opplever noen effekt av de medikamentene du har fått forskrevet. Du trenger ikke nevne noe om alkoholbruket i den forbindelse. Det finnes ulike type medikamenter, men det er viktig at du blir klar over faren med å blande enkelte av disse med alkohol.
Ønsker du å prate med noen om dette er du velkommen til å ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11.00 – 19.00.
> Tips fra en lege til ei annen med søvnproblem.
> Effekter av alkohol på søvnen, lommelegen