Rus og barnevern

Heisann! Først og fremst kan jeg fortelle at jeg har en sønn på under 2 år. Jeg bor for tiden på et psykriatisk institusjon, og skal mest sannsynligvis være her et par uker. (Frivillig innlagt.) Her er jeg på grunn av søvn og spiseproblemer. For noen dager siden ble jeg beordret tisseprøve, og slo selvfølgelig ut positivt på denne.(Uten gyldig grunn vel og merke.
Rutineprøve kalte de det, og sa at alle måtte det.) Begynte å røyke i Juletider, og dette har foregått frem til litt over en uke siden.(Har holdt meg på ca 4 ganger per måned, og aldri når jeg har ansvar for barnet mitt) Greit nok tenkte jeg, for jeg bestemte meg før jeg kom hit at slike aktiviteter skulle kun skje i land hvor slike ting er lovlige. Saken er det at jeg skal til amsterdam snart, og det er vel omtrent uungåelig å dra dit uten å ta turen innom diverse cofee shops. Det føles ihvertfall slik ut for meg. Problemet her er at de ansatte her sier at de kommer til å kontakte barnevernet hvis jeg røyker under denne turen. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Har de rett til å lage en stor sak over at jeg tar meg et par røyk i et land det er lov å innta hasj/Marijuana? Hvor lenge har de lov å beordre tisseprøver av meg når jeg blir skrevet ut? Og hva skjer fremover hvis eventuelt de kontakter barnevernet?

Mann, 24 år fra Oppland
Når det gjelder beordring av tisseprøver kan ingen tvinge deg til å ta det så lenge du ikke er i et behandlingsopplegg. Hvis opplegget på det steder du er innlagt har dette som en rutine, og du har skrevet under på at du godtar betingelsene på det stedet, vil du måtte ta urinprøver. Nekter du, vil den normalt bli ansett som positiv. Hvilke rutiner den psykiatriske behandlingsplassen har når det gjelder dette kan vi ikke svare på, men spør personalet eller ledelsen.
Skriver du deg ut av opplegget kan ikke psykiatrien tvinge deg til å ta urinprøver. Barnevernet kan nok kreve urinprøver av deg i en periode så lenge du har ansvar for barnet ditt, selv om det kun gjelder noen få dager i mnd. Hvordan barnevernet håndterer slike saker kan oppleves ulikt fordi barnevernet bruker skjønn, og prøver å se helhetlig i hver enkelt sak. Det samme gjelder hvilke konsekvenser det får hvis du tar urinprøver og de blir positive.
I og med at du har ansvar for et lite barn,  vil institusjonen du er på sannsynligvis ha meldeplikt til barnevernet. Selv om det er lov å røyke cannabis på coffeeshops i Amsterdam, vil ingen kunne motbevise på en urinprøve at du ikke også har røyket i Norge. Urinprøven vil være positiv, og det vil du da måtte forholde deg til.