Identifikasjon av pille

Har funnet tabletter som jeg lurer på hva er. Hvite, runde med delestrek midt på. Det står «DUMEX» og «80H» på dem. Er dette noe å ruse seg på? Har oppdaget at min sønn på 17 har røkt hasj. Hilsen engstelig mamma.

Kvinne, 40 år fra Vestfold
Vi antar at tabletten du beskriver er medikamentet Apozepam, selv om vi ikke kan være helt sikre. Den er produsert av Alpharma, og inneholder 5 mg av virkestoffet diazepam. Dette er det samme virkestoffet som i Valium. Denne typen medikamenter har et klart misbrukspotensiale, og kan dessuten være avhengighetsskapende.
Når det gjelder det at du har oppdaget at sønnen din har røyket hasj, kan vi anbefale denne artikkelen på hjemmesiden vår. Du kan dessuten ha nytte av å ta en titt på de andre artiklene under Veiledning til foreldre.
Ønsker du å prate med en veileder, er du dessuten velkommen til å ringe oss (08588, mandag – søndag kl.11-19).