Hvordan skille metamfetamin fra amfetamin

amfetamin_litenSom i spørsmålstittelen lurer jeg på om det finnes noen metoder for å avgjøre om speeden man har er metamf, amf eller en blanding? Grunnen til at jeg lurer er at jeg jeg aldri har opplevd at så små mengder som jeg tok varer så lenge og også gir lette hallusinasjoner.

Mann, 29 år fra Oslo
Det er som regel liten forskjell når det gjelder utseende og smak/lukt på amfetamin og metamfetamin. Metamfetamin er kjemisk nært beslektet med amfetamin, og virkningene av amfetamin og metamfetamin kan være svært like. Metamfetamin kan gå noe raskere over til sentralnervesystemet enn amfetamin fordi det er mer fettløselig. Av denne grunn fremstår metamfetamin som noe mer potent enn amfetamin. Det innebærer at man trenger lavere dose for å oppnå tilsvarende effekt. I tillegg blir noe av metamfetaminet som inntas omdannet til amfetamin i kroppen, slik at inntak av metamfetamin vil kunne gi en noe lenger rus enn amfetamin. I ren form er amfetamin et hvitt pulver. Illegale kvaliteter er imidlertid ofte gulaktige (noen ganger også rosa eller lysebrune), fuktige og med en karakteristisk lukt. Metamfetaminpulver har liknende utseende som amfetamin. En spesiell variant av metamfetamin kan imidlertid røykes, og foreligger som store, isklump-liknende krystaller. Denne varianten blir ofte omtalt som «ice», og vil kunne identifiseres ut fra utseende.
I et laboratorium vi man kunne avgjøre hva slags stoff det er snakk om ved en analyse. Det finnes også nettsteder som selger såkalte «drug identification kits».