Hvordan endre drikkemønsteret?

Hei. Er en mann på 27 som drikker stort sett hver helg, både fredag og lørdag. I det siste har jeg også begynt å drikke mer i ukene. Har nesten blitt sånn at jeg føler jeg mangler noe, og at jeg blir mer selvsikker osv., når jeg drikker. Jeg føler at det kanskje begynner å ta litt mer overhånd enn det jeg vil, og at hvis ikke jeg tar tak i det, så vil det bli ett stort problem på sikt! Er det noe jeg kan gjøre for å endre dette?

Mann, 27 år fra Østfold
Vil anbefale deg å bestemme deg for at du ikke skal drikke noe for en periode. Avtal gjerne dette med noen gode venner. Kanskje dere kan prøve å finne på noe sammen som ikke innebærer alkohol. Prøv å ta det som en utfordring og se hvordan du reagerer. Oftest er det ulike grunner til at man drikker, noen ganger er det blitt en selvfølge at man drikker på ulike steder, og nettopp da skal man kanskje stille seg spørsmålet om hvorfor det har blitt en selvfølge, og må det være det?
Om du opplever dette som vanskelig, kan det være en idé å oppsøke hjelp. Du kan f.eks. ta kontakt med din fastlege og be om henvisning til en ruspoliklinikk. På en ruspoliklinikk jobber det psykologer og andre terapauter, de kan tilby samtale terapi, individuelt og i grupper om ønskelig. Her kan du ta opp problematikken du opplever rundt alkoholdrikkingen.
Du er også velkommen til å ringe oss (08588) hvis du ønsker å diskutere, eller prate med noen anonymt om dette.