Hasj vs alkohol?

rustlf-logo 75x67Hei, jeg er i en omgangskrets der det blir brukt mye alkohol og mye hasj. Selv holder jeg meg bare til alkohol og har aldri prøvd andre rusmidler. Jeg hører så mye forskjellig «fakta» om hva som er verst å drive med osv.. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Er det hasj eller alkohol som er verst å bruke i lengden, og hvordan virker de forskjellige på hjernen?

Kvinne, 17 år fra Telemark
Det er slik at alle rusmidler har omkostninger, og brukerne må selv veie disse opp mot de positive egenskapene man opplever at rusmiddelet har.
Når det gjelder spørsmålet om hva som er farligst: hasj og alkohol har ganske ulike virkninger, og gir forskjellige skader. Det er ikke lett å gi noe entydig svar på dette spørsmålet.
Det er godt dokumentert at overdreven bruk av alkohol kan føre til høyt blodtrykk, hjerneslag, enkelte former for kreft og leversykdom. Snakker vi om overdreven bruk av de to stoffene, og bruker organskader som et mål på hva som skal defineres som farligst, er det altså liten tvil om at det blir alkoholen som «går av med seieren», altså er det farligste. Snakker vi derimot om et jevnt, lavt inntak av de to stoffene, blir saken en annen. Det er ikke påvist skader ved inntak av alkohol i størrelsesordenen en halv til én alkoholenhet daglig (tilsvarer 12,8 gram ren alkohol, noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils eller ett glass vin).
Siden THC (det viktigste virkestoffet i hasj) er fettløslig og derfor lagres i fettvevet i kroppen, vil et jevnt, lavt inntak av hasj føre til en opphoping av dette stoffet i kroppen. Dette vil igjen føre til alle de kjente problemene med hasj, som nedsatt koordinasjon, konsentrasjon og reaksjonsevne, i tillegg til en forhøyet risiko for angst- og depresjonsreaksjoner hos disponerte individer.
Vi anbefaler deg å lese mer om alkohol, og mer om cannabis (hasj/marihuana).
Hvis du er interessert i stoffer og hjernen, kan du se på siden The Mouse Party, hentet fra universitetet i Utah, USA. Dette er en «interaktiv» side hvor du plukker opp en mus og dobbeltklikker når du holder den over stolen. Da får du se hvordan stoffet virker på hjernen. The Mouse Party er på engelsk. Du finner også mer informasjon på våre sider Fakta om rusmidler.