Fleinsopp

rustlf-logo 75x67Jeg lurer på hva farene ved bruk av fleinsopp er. Hvis man kun bruker det en gang i ny og ne (ikke mer enn en gang i måneden). Grunnen til at jeg spør er at jeg har undersøkt litt fra før, og jeg har ikke funnet noe farlig med det i det hele tatt hittil, bortsett fra en mikroskopisk sjanse for at det kan utløse psykiske lidelser. Er det virkelig så harmløst?

Gutt, 17 år fra Hordaland
Fleinsopp er et naturlig hallusinogen, der det viktigste virkestoffet er psilocybin. Det er usikkert om bruk av denne typen hallusinogener gir fysiske skader på hjernen eller andre organer. Risikoen er heller knyttet til de farer man kan utsette seg for i ruset tilstand når realitetsbildet blir forvrengt. Brukere kan desuten få en rekke uheldige psykiske virkninger av stoffet. Bruken må derfor regnes som potensielt farlig, først og fremst når det gjelder psyken. Disse uheldige effektene kan oppstå selv etter/under enkeltepisoder.
Ved bruk av fleinsopp og andre hallusogene stoffer er det ofte den uforutsigbare rusen som er karakteristisk. Noen ganger vil hallusinasjonene være behagelige og gi en intens lykkefølelse, kombinert med opplevelsen av klarsyn og innsikt. Men rusen under bruk av fleinsopp kan også være svært skremmende, i og med at en kan erfare truende synsinntrykk samtidig som oppfattelsen av virkeligheten endres. Opplevelsen kan variere/endre seg innefor en og samme rusepisode.
Hallusinogene stoffer kan utløse angstreaksjoner og til og med sinnsykdom hos disponerte personer, dvs. hvis personen fra før har psykiske problemer, som for eksempel depresjon eller annet, kan disse grunnstemningen forsterkes. Brukeren kan i lang tid etter rusen gjenoppleve inntrykk som han erfarte under rusen («flashbacks), noe som kan resultere i angstfylte reaksjoner.
Risikoen for uheldige effekter økes betraktelig under kombinasjon med alkohol. Andre, lidelser som for eksempel epilepsi, kan forverres under påvirkning av stoffene i fleinsopp.
Her finner du mer informasjon om fleinsopp og andre hallusinogener.