Faren min er alkoholiker

vinflaske og -glassHei. Jeg er en jente på 20 år som bor sammen med min far. Han drikker mye, han sitter alene i stua og drikker seg så full at han slukner eller ramler over ting og ødelegger dem. En gang syklet han hjem fra en fest og syklet rett utenfor en sving fordi han ikke klarte å svinge, og brakk kragebenet. Jeg vet ikke om han vet at han har et problem, og jeg vet ikke hvordan jeg skal si det til ham. Jeg klarer heller ikke å snakke med noen av vennene mine om dette, det er veldig vanskelig for alle kjenner ham og er veldig glade i ham, og jeg er redd for at de vil se annerledes på ham hvis de får vite det, og når han er edru er han verdens snilleste og jeg synes ikke han fortjener å bli sett på med sympati.. Jeg tror det har holdt på lenge, jeg så det ikke så mye når jeg var yngre og han fortsatt var gift med min mor, men han har fortalt meg ting (når han har vært på fylla) om at han husket en gang da jeg og broren min var små og pappa hadde låst seg inne på kjøkkenet og sittet der og drukket. Han er egentlig en veldig snill mann, og jeg synes det er vanskelig å skulle konfrontere ham med at han har et problem. Vi har aldri vært så flinke til å snakke om vanskelige ting i familien, og dette er ett vanskelig tema å ta opp. Jeg har også vært redd for å selv bli som ham, jeg har jo hørt at alkoholisme ligger i genene. jeg trenger vel egentlig hjelp til å skjønne hva jeg burde gjøre. Hvordan jeg skal få ham til å innse at han har et problem, og hvordan jeg selv skal innse det. Noen dager er han så snill og jeg tenker at jeg kanskje tar feil? Jeg vet jo ikke hvor mye som er normalt å drikke.. Jeg har lenge prøvd å ignorere det, og det var nå nylig jeg for første gang klarte å si til meg selv at han er en alkoholiker.. håper jeg kan få noen tips til hvordan jeg burde håndtere dette, utenom å direkte snakke med ham om det, for det er jeg ikke helt sikker på om jeg klarer.

Kvinne, 20 år fra Vestfold
Du kan forsøke å beksrive helt konkret overfor din far hva det er med hans atferd som gjør deg bekymret, og fortelle ham hva det gjør med deg. Om dine tanker og følelser, bekymringer. At det er et problem for deg når han drikker, og at du f.eks. bruker mye tid på å bekymre deg. Mye av det du har skrevet her burde du kunne si til ham. Det er mulig han vil si at han ikke har et alkoholproblem, men hans drikking er likevel et problem for deg. Her kan du lese om hva det gjør med barn som vokser opp med  alkoholmisbruk i familien. På helsedirektoratets faktaark kan du lese om alkoholavhengighet og fakta om alkohol. Dersom du ikke klarer å snakke med din far om det som tynger deg, kan du kontakte Veiledningssenteret for pårørende på telefon 22993490 for mer råd og veiledning. Eller du kan ringe oss på 08588.