Badtrip på cannabis?

cannabis Her forleden dag royka jeg grønt med mıne venner. Etterhvert ble jeg veldıg kvalm og følte meg ıkke bra ı det hele tatt! Det var ıkke kjekt og det varte ganske lenge! Hva skjedde?

Gutt, 17 år fra Finnmark
Det er ikke uvanlig å oppleve svimmelhet, kvalme og ubehag i forbindelse med cannabisrøyking. Hjerteklapp (raskere puls), angst, panikk og forfølgelsesforestillinger kan også forekomme. Denne typen reaksjoner er vanligere hos nybegynnere, men kan også ha en sammenheng med høy THC-konsentrasjon i det preparatet man røyket. (THC er det viktigste virkestoffet i cannabis.)
Slike symptomer er sjelden farlige, men kan være svært ubehagelige. Hvis du føler deg ok nå, har du liten grunn til å være bekymret. Folk reagerer ulikt på cannabis, og det kan tenkes at du er mer utsatt for å oppleve slike symptomer enn andre.
Du kan lese mer om cannabis i denne artikkelen hos Folkehelseinstituttet.
Du kan dessuten lese mer om negative effekter av cannabis hos Droginfo.com.