Avhengig?

Hei. jeg er en gutt på 26 år som er veldig glad i mye rart. jeg er lett å overtale og lett og friste. Har for en tid tilbake prøvd ting som canbabis, amfetamin og kokain, men har nå sluttet med det da jeg har fått barn.
Det som er problemet nå er det at jeg har heller blitt veldig glad i ta meg noen glass cognac og øl og slikt. fordi detter er jo «lovlig». men har også begynt på piller som ECA. Dette er ikke det jeg egentlig ønsker men føler meg hele tiden så sliten så prøver å ta piller for å våkne litt. Nå begynner jeg rett og slett å bli bekymret for nyrer og resten av kroppen etter at det har vært eb del murring i kroppen. Jeg vet jo i utgangspuntet at det ikke er bra for kroppen alt man putter i seg men en annen side av meg sier liksom at det går bra. Hva kan man gjøre for å bli litt kvikkere uten å måtte ruse seg på alkohol og «ephedrin» har hele tiden et sug av et eller annet.. Kan de ECA pillene gjøre så jeg kanskje begynner på amf og kokain igjenn? vil helst bli kvitt alt.. kunne ønske jeg kunne klart å holdt meg til glass i ny og ned uten og kutte ut alt.. håper dere kan gi meg noe svar. mvh sliten gutt

Mann, 25 år fra Vestfold
Skulle gjerne kommet med et fasit svar og en oppskrift på hvordan man bli kvitt suget av rusmidler som stimulerer kroppen kjemisk. En del av utfordingen er å komme til en erkjennelse av at «her må noe gjøres», «dette går ikke lenger», noe som det kan virke som du har. Hvis du stadig metter suget med gamle eller nye type rusmidler, vil suget fortsette å være der. Det å prøve å erstatte suget med noe annet enn kjemiske substitutter blir utfordringen. Over tid vil suget bli mindre, og spesielt når du lærer å erstatte rusmidlene med noe annet for å oppnå tilfredsstillelse. Enkelte opplever at suget forsvinner helt, andre må leve med det store deler av livet, men ikke fullt så intenst hele tiden.
I og med at kroppen din er vant til å innta rus kan det ta tid før den venner seg av med det, noe som ofte kan føre til søvnproblemer en periode. Sannsyligvis vil søvnen din gå seg til etterhvert. Søvn er som oftest den beste medisinen mot det å være slapp, ergo man vil bli kvikkere hvis man er utvilt. Trening er også noe som gir en energi over tid, og som kan bidra til at man sover bedre. Sunt kosthold er også et tips for å få mer energi.
Du spør om ECA pillene kan føre til at du begynner på amfetamin igjen. I og med at begge deler er sentralstimulerende er sjansene der. Det skjer ikke automatisk, du må jo selv bestemme deg for å bruke amfetamin, men det er klart at kroppen blir trigget av stimulanter, noe som gjør at fristelsen for sterkere stimulanter fort kan skje.
Du skriver at du aller helst ønsker å slutte med alt, men ønsker å kunne ta deg et glass i nye og ne. Opplever du at dette er vanskelig å få til vil vi anbefale deg å oppsøke hjelp. Legger ved en link HER til ekesmpler på steder du kan oppsøke hvis du ønsker det. Noe av det viktigste som er for å få best mulig hjelp, er at du er åpen og ærlig med de du er i samtale med. Du kan også gå inn på frittsykehusvalg å lese om ulike behandligssteder som finnes. Ønsker du noe av dette, må du få en henvisning fra lege.
Du er også velkommen til å ringe hit hvis ønskelig. Vi har åpent hver dag mellom 11.00 – 19.00.