Alkohol, venner og fest

Hei. Mange av de i klassen min, også venner pleier å dra på fest i helgene. Der de drikker, røyker og har det «gøy» med eldre. Mange har spurt om jeg vil være med på disse festene, for de sier at det er så gøy, og at det å bli full er ‘kult’. Selv syns jeg ikke det. Problemet mitt er at jeg blir på en måte presset av klassekameratene mine.
De sender ut invitasjoner til alle vennene sine på facebook der de som vil ‘svarer’ at de er med, de som gjør det er ‘kule’. Jeg pleier å ignorer dette, men når jeg ikke kommer de dagene det er fest så snakker folk bak ryggen på meg og danner ‘gjenger’ der de diskuterer alt mulig om meg som de ikke engang har peiling på. Det er så slitsomt! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vurdert å prøve å drikke, men da skuffer jeg jo foreldrene mine. Jeg har lovet dem at jeg ikke skal drikke før jeg er 18, og jeg vil jo ikke bryte løftet med dem. Jeg føler meg utstøtt, usikker og sviktet. Burde jeg stå for mitt valg, og miste vennene mine eller burde jeg gi etter?

Kvinne, 16 år fra Nordland
Det finnes mange 16 års gamle jenter og gutter som ikke drikker alkohol, men klart det er vanskelig å stå imot når man føler seg som den eneste ene. Det at du ikke drikker alkohol selv om andre gjør det, viser både styrke, selvstendighet og mot. Det å stå for egne valg kan mange ganger være utfordrende, men samtidig er det respektfullt. Det å stå imot strømmen kan like gjerne være det kule, eller kulere, som det å gå med strømmen. Ofte er det mange flere som beundrer og respekterer ditt valg enn det du kanskje føler. Hvis du er tydelig og tør stå for ditt valg, er det ikke sikkert du vil miste så mange av vennene dine likevel. Kanskje det er flere som egentlig vil vente med å drikke, men de tror at de mister venner, eller blir mindre kule om de ikke drikker. Hvis vennene dine ikke respekterer at du ikke vil drikke alkohol, og slutter å være venner med deg av den grunn, er de kanskje ikke verdt å bruke så mye tid sammen med likevel.
Snakk gjerne med foreldrene dine om dette hvis det oppleves ok for deg. Kanskje de har noen tanker rundt dette som de ikke har delt med deg enda.
Legger ved en link til noen nettsider nedenfor.
> Juvente
> Rolig nå
> MOT
> Fakta om alkohol