Alkohol

Hei! Jeg lurer på hvorfor jeg reagerer sterkere på alkohol en andre? Jeg fikk en allergisk reaksjon for noen dager siden og drakk like mye som vennina mi og hu spydde bare.
Kan det ha vært noe annet eller tåler bare kroppen min mindre? Også lurer jeg på hva man gjør for å klare å sette grenser på fest når det blir gruppepress? Hilsen en som er nysjerrig!

Kvinne, 17 år fra Telemark
Nå er det en gang slik at vi av ulike grunner kan reagere ulikt på alkohol. Noen ser ut til å tåle det bedre enn andre. Grunnene til det kan være individuelle. Noe gjelder alle, som det at det er forskjell på hvor mye gutter og jenter tåler, (gutter tåler mer fordi de har et enzym i magen som er med på å bryte ned alkoholen og fordi de oftere har større kropp og mer kroppsveske å fordele alkoholen på), vekt har noe å si, hvor mye man har drukket før har noe å si (man utvikler noe som heter toleranse hvis man drikker alkohol ofte), den psykiske tilstanden man er i har noe å si, når jenter har mensturasjon tåler man av og til mindre, om man har spist mat i forkant før man drikker har noe å si (drikker man på tom mage stiger promillen fortere, og man kan bli fortere full og ev. dårlig), om man drikker vann underveis har noe å si, hva man drikker kan ha noe å si.
> Les mer om alkohol
> Les mer om alkohol og promille
Når det gjelder gruppepress kan det være en ide og snakke med vennene du drar på fest sammen med at du ikke vil drikke mer enn så og så mye. Bestem deg gjerne på forkant hvor mye du skal drikke. Snakk om hvordan du kan oppleve gruppepress, og spør gjerne dem om, og hvordan de opplever det. snakk om hvordan det er å drikke alkohol. Er det like «kult» å drikke seg full som mange sier at det er, er det et mål å drikke seg full? Vit at det er helt normalt og helt ok å si nei til mer alkohol selv om mange andre på en fest drikker mye mer enn deg. Det er helt normalt og veldig bra å ha kontrollen på seg selv selv om man er på fest og mange andre drikker. Det å kjenne sine egne grenser på hva man tåler og hvor mye man vil drikke er viktig og veldig bra.
> Drikkepress
> Roig nå, drikkepress