Zoloft

Finnes de samme stoffene i zoloft som i rohypnol og valium? Og om en har tatt rohypnol og valium en kveld, vil de kunne påvirke alkoholrusen 4 dager senere?

Kvinne, 22 år fra Finnmark
Det er ikke de samme stoffene i Zoloft som i Rohypnol og Valium. Zoloft er et antidepressiv som inneholder virkestoffet sertralin. Rohypnol og Valium tilhører begge gruppen benzodiazepiner, og likner litt på hverandre, men de har ikke helt den samme virkningen. Rohypnol inneholder flunitrazepam, og er en type innsovingstablett, mens Valium inneholder diazepam og er en beroligende medisin. Både flunitrazepam (Rohypnol, som ikke skrives ut i Norge lengre og Flunipam) og diazepam (Valium, Vival og Stesolid) har beroligende virkninger og brukes i forbindelse med uro og/eller søvnproblemer. Sertralin brukes altså til behandling av depresjoner.
Hvis en har tatt Rohypnol og Valium en kveld, vil det neppe påvirke alkoholrusen 4 dager senere, men dette kommer an på mengde. Hvis en har tatt store mengder over tid, kan det ha en viss innvirkning, men det skal nok mye til. Generelt anbefales forsiktighet med alkohol i kombinasjon med benzodiazepiner. Dette gjelder også sertralin. Du kan søke på de ulike medikamentene i Felleskatalogen eller i Felleskatalogens pasientutgave. Du finner ikke Rohypnol der, for det er avregistrert i Norge. Flunipam inneholder det samme virkestoffet. Du kan også lese generelt om benzodiazepiner her, og spesielt om Rohypnol/Flunipam her.