Slutte å røyke

Hei jeg har røyket hasj vær dag i snart 1 år. Jeg har nå bestemt meg for å slutte med hasj for jeg merker jeg er ikke meg selv lengere. Jeg har begynt å gi faen i alt, føler meg deppa, tung i hodet og bak fjern på jobb. pluss at jeg har potensproblemer. Kjenner at jeg har blitt virkelig lei av alt dette og har lyst å starte med blanke ark igjen. Men det jeg virkelig lurer på da er: Kommer jeg til å få det hardt mens jeg slutter? kommer jeg til å slite psykisk? Kommer jeg til å bli meg selv igjen? Kommer jeg alltid til å være så sløv som jeg er nå? Kommer lukte og smak sansene tilbake? KOmmer potensen til å komme tilbake? (om der er røyking sin skyld) Og hvor lang tid kommer dette til å ta?

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
Det er ganske varierende hvor hardt ulike mennesker opplever at det er å slutte med hasj. Noen får en del søvnproblemer som kan vare noen uker, noen får en del kald og varm svette, noen får litt mindre matlyst, og noen sliter også litt psykisk. Dette er veldig individuelt. De fleste får nok alle disse symptomene i større eller mindre grad. Du kan være trygg på å bli «deg selv» igjen, og du kommer ikke alltid til å være så sløv som du er nå. Potensen og smak/luktesans kommer også tilbake. Hvis de ikke gjør det, anbefaler vi deg å snakke med lege om dette. Hvor lang tid det kommer til å ta, er ganske varierende fra person til person.
Hvis du vil vite mer om alle disse tingene, kan du lese mer om det i en av de følgende guider til å slutte med hasj:
> guide 1
> guide 2
Disse veilederene er utarbeidet nettopp for å svare på de spørsmålene du stiller. Hvis du har flere spørsmål, eller føler at du trenger en annen form for hjelp til dette, anbefaler vi deg å ringe oss – anonymt – på 08588, alle dager mellom 11 og 19. Da kan vi gi deg flere tips og råd, og ev. anbefale deg steder du kan få mer jhelp.
Lykke til!