Skal på hyttetur med noen venner i helgen.

vinflaske og -glassJeg skal på hytte-tur med noen venner i helgen. Vi har mye hjemmelaget vin hjeme som pappa laget for 5-10 år siden. Er det forsatt alkohol i den? Er det farlig å drikke så gammel vin?

Kvinne, 13 år fra Rogaland
Hjemmelaget vin tåler vanligvis ca. 5 års lagring, men er på topp smaksmessig etter ca. 1-2 år.Det er bl.a. alkoholinnholdet og lagringsmåten som gjør vinen holdbar. Dersom vinen er 10 år, kan det være at den har gått over til å bli eddik, eller at det har skjedd andre kjemiske reaksjoner slik at den ikke er drikkbar. Direkte farlig er det nok ikke, men du kan bli ganske dårlig av å drikke slik gammel vin.
Her kan du lese mer om alkohol, og hva den gjør med kroppen.