Pot vs hasj

cannabisHei. Jeg har sett mye rundt på nettet nå, og finner så utrolig mye forskjellige svar på dette spørsmålet: Hva er sterkest av hasj og pot? og gir de noen forskjellig virkning? Har ex hørt at pot gir bedre inntrykk av farger, smak, musikk osv, men hasj gjør deg sløv. har lest at pot (eller weed som det også kalles) er sterkere enn hasj, og jeg har lest det motsatte. så da spørr jeg dere en gang for alle: Hva er sterkest, og er det noen forskjell mellom rusen de gjir? evt hva? og det hadde vært fint om dere kunne begrunne svaret deres med en kildeliste eller noe, eller rett og slett forklare hvorfor det er slik det er. tusen takk for hjelpen 🙂

Gutt, 17 år fra Vest-Agder
Flere forskjellige produkter framstilles av planten Cannabis sativa. I alle produktene er det imidlertid delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) som er det viktigste virkestoffet. I hovedsak er det dette stoffet som gir rus.
Marihuana er et uforedlet produkt av cannabis, og består vanligvis av tørkede blader av henholdsvis toppskudd og blomster, men kan også inneholde stilker eller frø. Når det gjelder hasj er den THC-rike plantesaften eller harpiksen oppkonsentrert og presset til plater eller klumper sammen med deler av cellulosematerialet. Vanligvis inneholder marihuana opptil 10 % THC, mens hasj inneholder 6-10 % . De siste årene er det imidlertid dyrket fram marihuana med veldig høyt innhold av THC, som kan inneholde opptil 15-20 % THC.
Tidligere (på 70- og 80-tallet) var det slik at hasj var sterkere enn marihuana, men dagens marihuana er som regel like sterk, eller sterkere, enn hasj. Dette skyldes at marihuanaen som finnes på det norske markedet i dag som regel er høypotente hybrider (planter som er foredlet med tanke på høyt THC-innhold) dyrket innendørs under optimale forhold. Den hasjen som finnes i Norge kommer imidlertid fra de opprinnelige produksjonslandene (som f.eks. Marokko), hvor man fremdeles benytter vanlige planter og tradisjonelle dyrkingsmetoder.