Metadon og Kodein (morfin) – kombinasjonsbruk og farer

rustlf-logo 75x67Spørsmål om voksen mannlig metadonbruker som har holdt seg unna heroin og amfetamin i flere år. Helt rusfri (med unntak av metadon) i 1,5 år. Siste halvår brukt Pinex forte pga smerter. Holdt seg til normaldosering (3 tabl/dag), men har lett for å gjemme unna noen for å «ha i bakhånd». Siste halvår også «røket utpå» et par-tre ganger på både amfetamin og heroin. Kan kodeininntaket (les morfin) ha trigget (bevisst eller ubevisst) sug etter sterkere stoffer igjen, og derfor evt ha medført sprekkene på amf/heroin? (Bekymret samboer som spør….. Jeg mener han ikke er i stand til, enten foreløpig eller aldri, å ha hånd om A- og B-preparater til medisinsk bruk. Det er jeg som doserer ut Pinex forte til han daglig, men han har tendens til å gjemme unna).

Kvinne, 45 år fra Oslo
Opioider som morfin og kodein er hyppig brukt i medisinsk behandling av smerter. Men stoffene kan også misbrukes og føre til rusmiddelavhengighet. I rehabiliteringen av heroinmisbrukere blir spesielle opioder, metaton, Subutex og Suboxone, i økende grad tatt i bruk i behandlingen.
Når opioider brukes mot sterke smerter, er det liten fare for utvikling av avhengighet. Brukt som rusmiddel og etter gjentatte inntak, er de sterkt avhengighetsskapende. Det oppstår et sterkt ”sug” etter mer stoff (eng. ”craving”). Søket etter å få oppfylt suget kan dominere atferden slik at alt annet i livet synes uviktig. Da kan altså kodeininntaket «trigget»ham, slik at han har hatt sprekker på heroin.
Dette kan du lese mer om på Folkehelseinstituttets faktaark opioider.
Fakta om avhengighet