mamma er narkoman, hva gjør jeg?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg synes det er bedre å skrive om problemene mine, enn å prate om de, derfor sender jeg melding her. Det har seg nå sånn at når jeg var 11 år så fant jeg ut at moren min drev med hasj. Oppigjennom årene har både jeg og min bror sett at hun har sniffet (vet ikke hva, men hun skar opp tabletter og sniffet dem). Sist gang jeg var hos henne, for noen uker siden, hadde det blitt slutt med forloveden hennes, og hun er nå sammen med en gammel heroinmisbruker. Jeg og kjæresten min så at han satt med en sprøytespiss i hånda, gikk inn på et rom, vi hørte lighteren, og han kom ut igjen helt fjern og sjanglende… Mistenker at moren min også driver med heroin, for hun så meg ikke i øynene EN ENESTE gang, og hun smilte ikke og pratet så vidt. Jeg tror ikke hun gjør det med sprøyter pga blodårene hennes, men har funnet ut at det er andre måter å få det inn på… Hun blir sint bare vi våger å nevne for henne at hun har problemer og nekter å prate om det. I tillegg er jeg redd kjæresten hennes, han har suttet inne mange ganger.. Jeg har så veldig lyst å hjelpe henne, for jeg vet at hun kommer til å dø av bruken. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 17 år fra Rogaland
Det høres ikke noe bra ut det du beskriver angående moren din. Prøv å ta en prat med henne når du opplever henne mest mulig nykter. Fortell henne hva det gjør med deg at du ser henne ruset, fortell hvorfor du er bekymret, spør henne gjerne om hun forstår hvorfor du er bekymret og reagerer. Hvis hun benekter og nekter å prate om det, er det ikke så mye du kan gjøre. Hvis du har annen familie du kan prate med angående moren din, en tante, bestemor, far (?) kan det kanskje være en god ting. Kanskje de kan bli med på en samtale med moren din.
Du sier ingenting om du er i kontakt med barnevernet eller ikke. Hvis du ikke er det kan det være en ide å ta kontakt med de. Både med tanke på deg selv, men også med tanke på din mor, kanskje hun ser mer alvoret i situasjonen hvis de blir involvert.
Hvis moren din skulle kommetil det punktet at hun ønsker hjelp på en eller annen måte, finnes det ulik type hjelp å få. Anonyme narkomane, NA finnes over hele landet. Det er selvhjelpsgrupper som består av tidligere rusmisbrukere. Flere opplever det som et positivt nettverk, og som god hjelp til å komme ut av et rusmisbruk. Det finnes også grupper der for pårørende til rusmisbrukere, der kan du ta kontakt om du skulle ønske det. Gå inn HER og les mer om det.
Ellers vil vi anbefale at moren din tar kontakt med fastlegen, eller ruskonsulenten i kommunen. Ruskonsulenten holder til å sosialkontoret/NAV.
Ønsker du noen å prate med angående dette, kan du ta kontakt med barnevernet som sagt, utekontakten, helsestasjonen for ungdom, veiledningssenteret for pårørende og/eller ringe hjepetelefonen 800trygg.