Må bare kommentere svarene på avhengihet og rusmissbruk tilbake.

rustlf-logo 75x67Må bare kommentere svarene på avhengihet og rusmissbruk tilbake.
1 . pga av det er oppført på lista over narkotiske lister, er man automatisk narkoman? kan du sammen ligne en som røyker cannabis et mildere stoff som likevell er et narkotisk stoff, og en som går på kokain,heroin som like ille ? og omtale begge som narkoman? eller utale den som er narkoman for narkoman? og han andre som avhengi? eller at han missbruker? er man alkoholliker fordi man bruker stoffe et par ganger ? på samme måte som en som bruker stoffe på en narkoliste?vær helg for eks, som andre gjør det samme med alkhool. når folk snakker om tunge slitene narkomane snakker de ikke om de som røyker, men de som går på hardere stoffer. og utviklet avhengihet over kortere tid enn og gått lengere på stoffe enn nødviendigvis bruker lenger tid på hos cannabis brukere. isåfall bør den lista, og den utalelsen om menneske som blir omtalt slik, sett litt andeldes fra. vist du tar inntak av lovlige midler, som er noe form for sammenbarligne med narkotisk stoff, samme type reaksjoner, eller har litt av samme type stoffer i bare mindre mengder, og andre navn. hvorfor blir du ikke sett på narkoman da? fordi at det er lov
2. jeg mente avhengihet av stoff som cannabis. avhengihet av stoff, avhengihet av andre ting får vel nå være. men dette er en side for rus. ikke for spilleavhengihet,og sexavhengi. som f.eks en morder, flere misslykkede forsøk på og ikke begå mord, lell om han er avhengi av og begå mord? da blir du vel kvalisivert til noe annet.
3. dere sier selv at den lista med avhengihet. hva med lista med missbruk?
4.så klart er du ikke narkoman fordi du har et problem med alkhol? det er jo ikke på narkolista. men igjen som i nr 1, pointe mitt -forskjell på missbruk, og narkoman.

Kvinne, 18 år fra Sør-Trøndelag
Takk for dine kommentarer.
Det er mange ulike måter å bruke begrepene «misbruker,» «avhengig» og «narkoman» på. I vårt svar har vi forsøkt å si noe om dem. Her er det svaret.
Man er ikke narkoman selv om man har brukt et stoff som står på narkotikalisten. Og det er stor forskjell på stoffene som står på narkotikalisten. Man kan, som du antyder, neppe si at bruk av heroin og hasj er «like ille» (men dette kommer selvsagt an på hva du mener med «ille», hvilket du ikke sier noe om). Men vi ville ikke skille så sterkt mellom narkoman og avhengig. Det er i grunnen ikke så vanlig å bruke betegnelsen «narkoman» lenger. Man snakker heller om avhengighet, eller ‘dependece’ på engelsk. I tråd med dette trenger man kanskje ikke skille så mye mellom misbrukere og avhengige.
Det er ikke så vesentlig om stoffet er lovlig eller ikke. Det vi kan si om dette er, som vi sa sist, er at det ikke er noe annet skille mellom alkoholikere og andre avhengige enn stoffenes juridiske status, det alkohol er lovlig og de andre stoffene er det ikke. Folk som røker hasj er ikke tunge slitne narkomane, men de kan meget godt være avhengige av hasj.