Kjæreste som drikker daglig

vinflaske og -glassJeg har det siste halve året hatt en kjæreste som drikker daglig. Når han har fri begynner han å drikke tidlig om morgen og til langt på natt. Han spiser da lite, steller seg ikke og kan drikke en helg nesten uten søvn. Han kan bli humørsyk og spydig. Hukommelsen er dårlig og ofte husker han ikke det som har skjedd når han drikker. Han jobber skift og ofte tar han seg en øl eller to før han går på jobb på ettermiddagen. Jeg har nå fått nok av drikkingen hans og vi har tatt en pause. Jeg har stilt som krav at han må redusere drikkingen hvis vi skal fortsette forholdet. Jeg er imidlertid i tvil om han klarer det. Han benekter selv at han drikker for mye og ser ikke problemet. De seks månedene vi har kjent hverandre har jeg fått angst, følt meg sliten og ofte følt meg nummen» følelsesmessig pga. dette forholdet. Jeg vurderer nå seriøst å avslutte forholdet og ikke gjenoppta kontakten etter pausen. På den annen side er det jo en mulighet for at han kan endre seg? Dere sitter jo med mye kompetanse så jeg trenger et konkret råd: Skal jeg avslutte her og nå eller gi ham en ny sjanse?

Kvinne, 51 år fra Akershus
Forstår at du er bekymret. Det er viktig at du snakker med ham om hva hans drikking gjør med deg og dine følelser ovenfor ham. Drikker han så mye som du forteller, og så mye at du stiller spørsmålstegn ved verdien av å være hos ham, så er det uten tvil et problem. Han er ikke nødvendigvis avhengig, men har et problem. Du kan selvsagt gi ham en sjanse, men det er viktig å tenke på at han ikke kan gjøre noe med dette uten at han selv innser problemet. Det er derfor viktig at du påpeker problemet, og forteller ham hva det gjør med deg. Det er viktig at han får vite hvordan du betrakter forholdet deres i lys av hans rusbruk. I et forhold er det viktig at begge er enige hvor grensene skal settes, for at de skal opprettholdes. Det kunne absolutt lurt at du er klar og tydelig på hva som er betingelsene for at dere skal være sammen. Kanskje det beste ville være at han ikke drakk noe i det hele tatt for en periode, eller i alle fall at dere ikke drikker sammen.
Det kan uansett være en fordel for dere begge å samtale om hva slags forhold det er akseptabelt at man skal ha til alkohol i samlivet. Man kan diskutere til man er blå i ansiktet om hvem som har rett og ikke når det gjelder slike ting. Men det fører sjelden noe konstruktivt med seg. Det virker utvilsomt som dette er et problem for deg i alle fall, uansett hva han sier. Og dette er nok det du bør fokusere på i samtale med ham. Hvis han selv ikke opplever det som et problem, og ikke ønsker å endre seg, kan det i siste instans være nødvendig å stille et ultimatum.
I noen tilfeller opplever par at de kan få mye igjen for å snakke om vanskelige ting i forholdet sammen med en nøytral tredjeperson. Det er en mulighet dere også kan vurdere om dere ønsker. Det kunne for eksempel være et familievernkontor. Dere finner en liste over slike kontorer her.
Du er hjertelig velkommen til å ringe oss om du ønsker det. Du kan også ringe Veiledningsenteret for pårørende på nummer 22 99 34 90