Gitt opp, hva gjør jeg?

rustlf-logo 75x67Jeg har nesten 100 innleggelser i psyk. bak meg i løpet av litt under 5 år…og mesteparten på tvang, enten 3-2 eller 3-3 paragrafene… Nå har rus/psykosepost 4.1 gitt meg opp etter 3 laaange innl på sengepost under tvungent psykisk helsevern prgf 3-3.
Jeg bare stakk av og sprøytet inn amfetamin/metamfetamin i åra mi… Så overlegen sa jeg måtte ut, ble overført på frivillig…slapp depot medisin og alt…den 8 juni. 2010 etter ca halvannet år med 3-3 på 4.1 tilsammen. I 2008 var jeg på 4.1 i 4 mnd o 10 dager, i 2009 var jeg der 8 mnd + 5 dager, så 21. desember 09 til 8.6.10 (5mnd ca) var jeg der. Tilsammen 17 mnd inne på 4.1!!! :-/ Havnet på akutt post 6.2 også her om dagen. Da ble jeg tvangsmedisinert, men så over på frivillig igjen…jeg skjønner ikke noe jeg. Og nå har ALLE i psykiatrien gitt meg HELT opp, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!!! Hvor kan jeg søke hjelp, hva gjør jeg nå liksom, dør jeg bare nå??? Beklager, dette ble visst 3 sp. mål…unnskyld!!! Jeg har flere diagnoser, bl. a psykotisk lidelse, panikk angst og personlighetsforstyrrelse…uff… Please ha et litt godt svar ihvertfall, så kanskje jeg kan komme meg ovenpå igjen. Jeg ruser meg hver eneste dag på amfetamin, og spiser endel benzo piller, litt opiater, litt hasj/pot osv…

Kvinne, 27 år fra Vest-Agder
Det høres ikke ut som noen god situasjon å være i. Det er ganske begrenset hva vi kan bidra med for deg her og nå. Det beste ville være å snakke med de som har behandlet deg tidligere og kjenner deg. Det kan også være en mulighet å snakke med Mental helse, og høre om de har noen råd til deg. Videre kan du også snakke med Pasientombudet, som kan fortelle deg om dine rettigheter som pasient.
Du sier ikke noe om grunnene til at du stakk av fra de/det stedet du har vært på. Kanskje det er noe du kan prøve å utrykke for de i hjelpeapparatet som kjenner deg. Mulig du har gjort det tidligere, men jo mer de som jobber i hjelpeapparatet forstår hvorfor du handler som du gjør, jo bedre hjelp kan de gi deg. Hvis du opplever det vanskelig å ordlegge deg muntlig kan du prøve å skrive ned tanker og følelser du har om: hvorfor du stakk, hvordan det er å føle seg avvist og hvorfor du føler deg avvist av hjelpeapparatet, kanskje du har noen tanker om hva slags type hjelp som kunne vært godt for deg, er det noe som har opplevdes godt i løpet av den tiden du har vært i behandling?
Det er alltid en grunn til at man ruser seg,og historien til den som ruser seg er individuell. Generelt kan vi si at bruk av amfetamin og andre rusmidler ikke er særlig lurt i denne situasjonen. Rus er gjerne med på å forsterke psykiske problemer.
> Les gjerne mer om virkninger og bivirkninger av ulike rusmidler her.