Bekymret for moren min

vinflaske og -glassEr bekymret for moren min, tror hun er i ferd med å bli en alkoholiker. Hun drikker seg gjerne full på vin eller sprit alene. Hun kan også begynne å drikke en kveld, fortsette å drikke utover natta, også fortsette med drikkingen utover hele neste dag. Fant henne sovende på kjøkkengulvet en gang og.
Hun kommer inn på rommet mitt å plager meg med masse spørsmål i dritings tilstand, maser om de samme tingene å når jeg ber henne la meg være i fred så blir hun rasende. Dagen etter at hun har drukket å jeg stiller spørsmålstegn på det med drikking, så hun mener at jeg har rett, men hun klarer bare ikke å holde fingrene unna fatet! Hun må også ‘reparere’ som hun kaller for det, dvs at hun må ha en skvett oppi kaffekoppen sin kvelden etter at hun har drukket for å få sove, hun får sånne abstinenser. Jeg er jævlig bekymret for moren min å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Bestemor har foreslått behandling men mamma er uenig. Jeg mener dette er nødvendig før alt går galt, men hvordan skal jeg kunne nå moren min? Hilsen bekymret sønn

Mann, 17 år fra Troms
Det kan høres ut som moren din har et alkoholproblem, og det høres ut som hun til dels ser det selv også i og med at hun innrømmer at hun ikke har helt  kontrollen på drikkingen. Det er ikke lett å bo sammen med noen som har et alkohol- eller annet rusproblem, og spesielt ikke når det er er ens egne foreldre. Det er bra at du prater med moren din og forteller hvordan du opplever henne når hun er beruset. Fortell henne hvorfor du er bekymret, hva det gjør med deg at hun drikker og endrer personlighet og hva det ville betydd for deg om hun tok imot noe hjelp. Prat gjerne med moren din sammen med bestemoren din.
Det finnes ulik type hjelp moren din kan få, og det finnes ulike steder du kan ta kontakt for å prate med noen utenforstående i forhold til hvordan det er for deg å bo sammen med en mor som drikker. Anonyme alkoholikere (AA) er et sted moren din kan ta kontakt. AA har selvhjelpsgrupper over hele landet som består av mennesker som selv har hatt alkoholproblemer. AA har også en grupper for pårørende, al-anon.
> Les mer om AA
> Les mer om al-anon
Moren din kan ta kontakt med fastlegen sin og be om hjelp. Det finnes både medisinsk hjelp, poliklininsk behandling (man går i samtale til psykolog/psykiater, grupper på dagtid)  og det finnes ulike institusjonsbehandliger. For å finne mer ut av dette kan du/moren din gå inn på www.frittsykehusvalg.no å lese om ulike steder.
Ønsker du å prate med noen anonymt anbefaler vi å ringe 800trygg, som er en telefon for barn av alkoholikere/rusmisbrukere. Du kan også ta kontakt med utekontkakten, helsestasjonen for ungdom eller barnevernet i kommunen du bor for å fortelle om situasjonen. De har kanskje gode forslag til hjelp for moren din, og det kan være godt for deg å prate med noen.
Både du, moren din og bestemoren din er velkommen til å ringe oss på RUStelefonen 08588. Ofte kan vi gi bedre veiledning rundt en situasjon når vi prater sammen.