Avhengig av tabletter.

Hei. Jeg er en jente som bor i telemark, men som flytter til oslo til høsten. Har siden jeg var cirka tyve år stjålet paralgin forte, sobril og stesolid i fra moren min. Altså jeg har brukt disse tablettene fast uten lov fra lege.
Jeg merker nå at jeg er avhengig av dem. Har forsøkt å slutte flere ganger med b.l.a paralgin forte. En gang klarte jeg meg uten dem i fire uker. Stesolid og sobril er jeg derimot ikke så avhengig av hvis jeg har paralgin som et beroliggende. Jeg går hos DPS men har aldri nevnt noe for deg. Jeg ønsker heller ikke nevne noe for dem, for jeg syns de virker så uvitende om så mye og syns jeg finner veldig lite støtte hos dem i grunn. Jeg ønsker å slutte på egenhånd. Jeg kan ta opp til 3-6 paralgin pr dag, men tar ikke diazepam hver dag. Hvis jeg må klare meg uten paralgin en dag så tar jeg stesolid i stedet. Da kan jeg ta opp til 3-4 stk pr dag, og en til to sobril på kvelden for å sove. Hvordan slutter jeg? hvor lenge vil abstinensene vare? Hva er symptomer på abstinenser? Når jeg har forsøkt å slutte med paralgin så nyser jeg mye, fryser, svetter som bare det og går mye på do. Blir redd, og redd jeg har ødelagt organene i kroppen min, og på en måte får jeg da vondt i nyrer og lever føler jeg, og ønsker å ta en paralgin for å døyve smertene. Hvordan kan man slutte på egenhånd? Gruer meg til å måtte ta opp dette med fastlegen min, for min mor og jeg bruker samme fastlege.

Kvinne, 28 år fra Telemark
Vil anbefale deg å ta dette opp med fastlegen din, gjerne DPS også. Dette for at de ulike behandlerene skal få et helhetlig bilde av hvordan du har det, slik at du kan få best mulig hjelp. Du kan sammen med fastlegen din lage en nedtrappingsplan når det gjelder bruk av piller. Opplever du det veldig vanskelig å bruke samme lege som din mor, selv om han/hun har taushetsplikt, kan du bytte faslege på nav.no sine sider på nettet.
Det er ikke uvanlig å få slike reaksjoner du beskriver hvis man slutter på paralgin forte etter langvarig bruk. Kodein som et av virkestoffene i paralgin forte gir liknende abstinenser som heroin. Kodein er et naturlig opioid, mens heroin er et syntetisk opioid. Les mer om paralgin forte i pasientutgaven av felleskatalogen / felleskatalogen.
Du kan alltids slutte med medikamentbruken på egenhånd, men vi anbefaler alltid å gjøre det i samarbeid med legen. Abstinensene man kan få fra både paralgin forte, sobril og stesolid kan være heftige. De kan oppleves ulikt fra person til person, men det er noen fellestrekk. Kramper, svettetokter, smerter i kroppen, angst, nedstemthet og søvnløshet er noen. Hvor intenst man opplever det er individuelt. Abstinensene på benzodiazepiner kan vare fra noen få uker til noen måneder. Det kommer an på hvordan man slutter (om man slutter brått, eller trapper ned), hvor mye man har brukt og hvordan kroppen reagerer individuelt.
> Les mer om benzodiazepiner.