Ville sopp vært en dårlig ide?

rustlf-logo 75x67Hei, jeg er en mann som har hatt psykiske problemer lenge. Jeg har gått på cipralex og høyere doser zyprexa, som jeg har sluttet med etter konsultering med lege og psykolog. Jeg føler ting går bedre, periodevis har jeg depresjoner og angst lidelser. Vet ikke om det er important, men en sjeldent gang får jeg noe som psykologen sier er «nær psykose-opplevelser», kan føles som at man er litt fjern eller ruset uten at man har inntatt droger. Jeg bruker nå cipramil – liten dose, seroquell – moderat dose, og zyprexa liten dose, alle med forskjellige behandligsområder for min terapautiske virkning. I grunnen har jeg hat lite med rusmiddler å gjøre, utenom en sjelden gang(er) hasj med ingen problematikk i tilknyttning med droget. Når jeg har blitt «frisk» eller fri for medikamenter som vill ta en stund, ville sopp vært en dårlig ide? (nå tenker jeg på psilosybe varianter, eller behandlet amanita muscaria)

Mann, 21 år fra Hordaland
Det er i utangspunktet ikke vår jobb å fortelle folk hva de bør og ikke bør gjøre. Men siden du spør såpass direkte, kan vi si hva vi mener. Vi tenker at sopp og andre hallusinogene stoffer generelt vil være en dårlig idé for personer som har problemer med depresjoner og angstlidelser.
Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning sopp og andre hallusinogene stoffer kan ha på den enkelte. Effektene kan i løpet av kort tid svinge mellom velbehag og frykt, fra en intens lykkefølelse til angst og panikk og sterke depresjoner. Hallusinasjonene kan være så kraftige at de kan medføre farlig atferd for brukeren. I noen tilfeller kan hallusinasjonene oppleves som svært skremmende. Slike ”bad trips” har gjerne sammenheng med vedkommendes psykiske tilstand, forventninger til rusopplevelsen og miljøet, men er også doseavhengige. Enkelte ganger, hos folk som er disponert for det, kan sopp og andre hallusinogene stoffer utløse alvorlige og langvarige psykotiske episoder. Kilde: Folkehelseinstituttet.