Trenger jeg hjelp?
Klarer ikke identifisere problemet mitt som et rusproblem eller ikke. Jeg drikker alkohol regelmessig, som regel hver helg, jeg røyker også cannabis som en avslutning på byturen. Alkoholen er det egentlig greit med, drikker det som oftest bare en dag i uken, problemet er at jeg kjøper en «femmer» med hasj som jeg starter og røyke etter byturen, fortsetter med hasjen resten av helgen og ender opp med og ha hasj liggende, og da klarer jeg sjelden å la være og røyke på kveldene i ukedagene. Dette har jeg gjort regelmessig i ett år nå.
Er tilflytter til Oslo, har ingen stor omgangskrets, kjenner noen få, men sitter som regel alene i ukedagene. Dette tar på, jeg er en sosial person, trenger venner, men har problemer med og skaffe dem – og holde på dem. Kjenner at jeg begynner og akseptere å være «venneløs».
Så spørsmålet mitt blir egentlig, har hasj røykingen gått for langt, er det hasjens skyld at det har blitt som det har blitt. Eller er det bare mangel på personlig karakter dette bunner ut i?

Mann, 28 år fra Oslo
Det er ikke lett å svare på om du trenger hjelp. Det kommer an på hva man legger i ”hjelp.” Hvis du tenker på å slutte med hasj, så er det ikke sikkert det trengs profesjonell hjelp for å endre vanen din. Det er ikke et veldig høyt forbruk, og det er mange som klarer å slutte med hasj på egen hånd. Men det det kan ofte hjelpe med noe eller noen som får en til å bli mer motivert til å endre vaner. Du sier at du ikke har en stor omgangskrets, men kjenner noen få. Vi lurer på om dette er folk som også røyker, eller om det er noen av dem som ikke gjør det. For det kan gjerne være til stor hjelp å bruke tid sammen med folk som ikke røyker hvis man ønsker å slutte selv. Du kan også ta en titt på følgende to hasjguider, de kan også være til hjelp når det gjelder å ”teste deg selv” og dine egne vaner med hasj: En guide for deg som vil slutte med hasj | Slutte med hasj?
På spørsmål om hvorvidt du har et rusproblem eller ikke, kan det være delvis riktig. Det kan være et begynnende rusproblem du beskriver. Mangel på personlig karakter vil vi i hvert fall ikke kalle det du beskriver. Det er nok mer snakk om at du er begynner å komme inn i en vane, og at du selv begynner å oppleve det som et problem å endre den.
Det er ikke lett å komme med konkrete råd for hva du skal gjøre for å slippe være alene i ukedagene, men det vil trolig være lettere for deg å aktivisere deg hvis du ikke røyker. Slik sett kan det være noe i tanken om at det er hasjen sin skyld at situasjonen er som den er. Det må selvsagt bli opp til deg hva du skal gjøre, men det kan være din bruk av hasj forsterker en begynnende isolasjon, gjør deg mindre sosial, og mer passiv i forhold til å ta kontakt med folk. En begynnelse kunne for eksempel være å handle mindre enn du gjør nå slik at du ikke har noe liggende etter helgen.
Hvis det skulle være slik at du ønsker hjelp til å slutte, kan du snakke med fastlegen din og be om en henvisning til en ruspoliklinikk hvor du kan gå en time i uka og få hjelp og råd. Her er mer informasjon om dette, og her er litt informasjon om hasj.  Du er velkommen til å ringe oss og ta en prat om dette anonymt.