Min tantegutt er avhengig av hasj

Hva kan jeg gjøre for at min tante gutt skal forstå at han er avhengig av hasj? Og hva kan vi gjøre for å få han rusfri hvis han selv ikke vil. Han er 19 år og myndig.

Kvinne, 40 år fra Akershus
Guiden «Helping someone with problem cannabis use» er utarbeidet av The National Cannabis Prevention and Information Centre (NCPIC). NCPIC ble etablert før å imøtekommet problemet med den økte bruken av cannabis i Australia.
Hvem er guiden ment for?
Hvis du er bekymret for at noen er i ferd med å utvikle, eller allerde har utviklet, et cannabisproblem, kan guiden være noe for deg. Den inneholder retningslinjer som kan hjelpe deg å avgjøre om det faktisk eksisterer et problem, hvordan du kan ta opp din bekymring, hvordan du kan støtte og gi informasjon, og evt. motivere personen til å oppsøke profesjonell hjelp.
Hvordan skal jeg bruke guiden?
Guiden er et sett av retningslinjer og anbefalinger utviklet for å hjelpe noen som har et cannabisproblem. Noen av retningslinjene, som f. eks. «tips om kommunikasjon,» kan være nyttig i mange ulike situasjoner, mens andre, som f.eks. «hva skal jeg gjøre i et medisinsk nødstilfelle?» er veldig spesifikke, og kanskje ikke treffende for den det gjelder. Alle mannesker er unike, og det er viktig å skreddersy hjelpen så man imøtekommer personens behov. Retningslinjene passer ikke nødvendigvis for alle og enhver som har et cannabisproblem, og problemer med cannabis kan også være knyttet til problemer med alkohol, andre stoffer og/eller mentale problemer.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
* Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
* Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
* Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
* Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
* Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: «Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: «Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
* Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
* Ikke kritiser personens cannabisbruk.
* Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
* Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
* Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
* Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
* Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
* Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
* Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Du kan lese mer i guiden her.
Det kan også hende at Helsedirektoratets brosjyre ”fra bekymring til handling” kan hjelpe deg.
Lykke til!