Jeg ønsker å bli måteholden

Hei. Jeg har et problem med at jeg noen ganger når jeg drikker ikke klarer å styre meg fra å drikke for mye. Jeg blir derfor veldig full og ofte ikke spesielt hyggelig å ha med å gjøre. Jeg ønsker å finne ut av hva jeg kan gjøre for å sikre at jeg ikke sette meg denne situasjonen. Jeg ønsker ikke å bli avholds, men heller å finne en løsning på hvordan jeg skal kunne skjerpe meg og bli flinkere til å bli måteholden. Hvem kan man snakke med om dette? Er det noe jeg kan gjøre selv for å ikke bli slik..?

Kvinne, 27 år fra Oslo
Hvis du vil ha hjelp til dette, kan du snakke med din fastlege. Han/hun kan gi deg en henvisning til f.eks. poliklinisk behandling. Der kan du komme med en «bestilling» hvor du sier at det du ønsker er å bli mer måteholden. Du kan lese mer om behandling, rettigheter o.l. på www.frittsykehusvalg.no.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkinga, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 (alle dager 11-19).