Jeg har hatt alkoholproblemer i ca 2 år nå

Hei. Jeg har hatt alkohol problemer i ca 2 år nå. De fleste vil kalle meg en fersking, men alikevel har jeg allerede vært igjennom løgner og det som følger med å ha en anhengighet. Jeg føler meg utrolig alene med dette problemet. De virker som om ingen forstår. Det er ikke så mange i min krets som vet om problemet mitt. Bare noen få venner og utav familie er det bare mine søstre som vet det. Jeg har prøvd noen ganger og snakke med mine søstre om dette, men de blir bare veldig utilpass og da føler jeg meg enda mer alene. Jeg har også prøvd å ta det opp med de får vennene mine som vet det. De blir også brydd av å snakke om det. Sier det nok en gang. Jeg føler meg helt alene oppi dette her. Jeg lurte på om det finnes noen tilbud jeg kan få som f.eks snakke med en alene som som enten jobber innenfor rus eller har hatt rusproblemer før? Å gå på møter med flere mennesker eller ringe er ikke det store for meg siden jeg har sosial forbi. Da er det sånn at jeg bare klarer en ukjent person om gangen og å snakke med en som jeg ikke kjenner på tlf er noe jeg ikke klarer. Jeg ser jo det at tilbudene allerede blir innskrenket pga mine personlige problemer. Jeg bor i Bergens området. Finnes det noen tilbud der?

Kvinne, 23 år fra Hordaland
Det er ikke uvanlig at mennesker i omgivelsene blir litt tafatte, utilpasse, og ikke helt vet hva de skal si eller gjøre, når noen forteller dem om sitt rusproblem. Derfor er det fint at du skriver til oss for å få råd. Siden du snakker med andre om ditt rusproblem er du tydeligvis åpen og motivert for å gjøre noe med det.
Det finnes mange ulike tilbud til de som har et rusproblem. For noen er det nok å få poliklinisk samtalebehandling med en profesjonell terapeut. Andre trenger opphold på behandlingsinstitusjon for kortere eller lengre tid. Hva slags behandlingstilbud som er best for deg kan du få hjelp til å utrede hvis du kontakter din fastlege eller rus-/sosialkonsulent på ditt Nav-kontor. Hvis du vil ha en oversikt over offentlige tilbud som finnes for behandling av alkoholproblemer kan du trykke her (søk på behandling for rus og avhengighet i helseregion vest). En annen mulighet er å ta kontkat med Anonyme Alkoholikere, som er en ideel stiftelse. De arrangerer møter for mennesker som ønsker å gjøre noe med sitt alkoholproblem. Du finner mer informasjon her. Du kan også gå inn her (rushjelp.no), på stiftelsen Bergensklinikken hjemmeside som har et selvhjelpsprogram beregnet for personer med moderate rusproblemer. Telefonnummeret er 55 90 86 00.
Du skriver også at tilbudene er innskrenket på grunn av dine personlige problemer. Hvis du mener psykiske problemer, finnes det også institusjoner som både har fokus på rus og psykiatri. Dette finner du også en liste over på frittsykehusvalg.no.