Cipralex og alkohol

rustlf-logo 75x67Jeg har gått på cipralex i 2 mnd. For litt siden var jeg på byen med noen venner og da vi stod i kø for å komme inn på utestedet ble alt veldig tåkete og jeg merket at jeg ble veldig slapp i kroppen, deretter falt jeg om og besvimte. Jeg våknet like etterpå og da var det med ett mye bedre og jeg dro inn på utestedet og festet allikevel. Resten av kvelden gikk fint. Men dagen etter var jeg kvalm, slapp og veldig trøtt. Jeg trodde kvalmen og slappheten skulle gå over, men det varte i en uke. Jeg var trøtt hele tiden selv om jeg fikk min. 9 timer søvn hver natt, småkvalm og slapp. Så lurer jeg på hva årsaken kan være? Jeg har aldri opplevd noe lignende tidligere og ble ganske skremt. Er det farlig å blande alkohol og cipralex? Jeg drakk ikke så mye heller ( 1 og 1/2 flaske vin på ca 5-6 timer). Men jeg tok en coffein-tablett rett før jeg dro ut. Har det noe å si kanskje? Vær så snill å svar!

Kvinne, 17 år fra Akershus
Felleskatalogen har en ganske omfattende beskrivelse av bivirkninger hvorav kvalme, slapphet og trøtthet er noen av dem. Du kan lese søke på Cipralex i Felleskatalogen ved å trykke her. Under interaksjoner står det at alkohol ikke anbefales i kombinasjon med Cipralex. Hvorfor det ikke anbefales kan jo skyldes ulike årsaker. Når det gjelder koffeintabletten kan den gi hodepine, svimmelhet, kvalme, rastløshet og avhenger også av styrken på tabletten. Vi kan ikke si noe sikkert om bivirkninger eller fare ved å kombinere cipralex, alkohol og koffein. Mye vil sikkert avhengig av hvor stort inntaket er, og det vil alltid være individuelle forskjeller på hvordan den enkelte reagerer på ulike stoffer.
Du kan jo for eksempel snakke med legen din om hvorfor du må være forsiktig med alkohol og hvor forsiktig du bør være. Det kan også være lurt å snakke med legen uansett. For det kan hende at det du opplevde har andre årsaker enn medikamenter og alkohol, og derfor er det greit å få sjekket opp dette.