Tatt Nobligan fra jobben

Jeg er sykepleier og har jobbet 15 år innenfor akuttsykepleie. Siste året har jeg strevet med smerter i ryggen, og ekstremt høyt aktivitets nivå på jobben. Det har derfor medført at jeg har tatt/stjålet 4 tbl nobligan fra jobben hver dag. Dette har nå blitt oppdaget. Jeg forstår selvfølgelig hvor alvorlig dette er, og er svært lei meg for det jeg har gjort. Jeg har ikke tatt disse tbl på jobb, eller latt dette gå ut over noen andre enn meg selv. Utad har jeg ikke klaget, og har fungert helt som vanlig. Jeg er en høyt ansett kollega som har fungert helt normalt. Men dette problemet har selvfølgelig tynget meg mye. Spørsmålet som ikke noen enda kan svare meg på er hva konsekvensene blir for meg som spl. Jeg ønsker virkelig å få en sjanse til, og gjøre opp for meg. Nå har jeg vært 14 dager uten tbl og fungerer helt normalt. Tror dere det er en mulighet for å kunne få en sjanse til uten å miste jobb og lisens..???? Mitt høyeste ønske er å få fortsette i jobben min, innenfor en del kontroll system selvfølgelig til jeg har bevist meg troverdig. Jeg har i tillegg søkt hjelp på en rusinstitusjon. Takknemlig for svar..:)

Kvinne, 43 år fra Hordaland
Du kan be om et AKAN-opplegg på arbeidsplassen din dersom dere har et slikt opplegg, i tillegg til rusinstitusjonen. Dette forutsetter at du, som du sier, har tatt problemet opp med ledelsen din, og innrømmet forholdet. Dette kan du snakke med AKANs veiledningstelefon om også. De kan gi deg råd og veiledning på telefon 22 40 28 00. Husk på at du i et eventuelt AKAN-opplegg kan og bør ha med deg en støttespiller. Dette får du også informasjon om på AKANs veiledningstelefon. Hvis du er organisert, kan også be din fagforending om å bistå deg i denne prosessen. Det er også en god idé hvis du snakker med tillitsvalgt på jobben din, eller med hovedtillitsvalgt. Jo før du klarer å gjøre noe med dette problemet, jo større er sjansen for at du klarer å komme deg ut av det med jobben og sykepleiegodkjenningen i behold.