Subutex og omsorg for barn

Da jeg var sammen med faren til datteren min (2,5 år) hadde han vært rusfri i 6 år (tidligere tung rusmisbruker), men så begynte han med hasj og sovetabeletter. Jeg ble gravid og han fortsatte å love at ting skulle bli bedre, «det ordner seg». Da datteren vår var 4 mnd flyttet vi, det var ikke liv laget slik vi hadde det: lyging, synlig rusa, sinne, krangling.. Han fortsatte sitt liv slik, og etter 4,5 år søkte han hjelp, han la seg selv inn, og har vært rusfri i 4 mnd. Nå skal han begynne med Subutex. Hva er dette egentlig?Jeg har litt inntrykk av at dette er en lettvindt løsning? Han virker selv veldig glad over dette, «det sikrer at datteren hans ikke skal ha en far som ruser seg». Det som bekymrer meg er at han nå som han er rusfri tenker på å være sammen med datteren vår alene.. Kjenner jeg blir kvalm og stressa over tanken, og tenker da på alle de triste episoodene som har vært (har vært rusa sammen med henne, har vist stort sinne fremfor henne og mere..). En kveld etter hun hadde sovna dro jeg ut et par timer, da jeg kom tilbake var han dopa. Aldri mer har han vært med henne alene. Vi bor i hver vår by, tidligere har jeg og datteren vår bodd hos han når vi har vært i «hans by», det har vært utrolig slitsomt. Men nå bor vi hos min familie når vi er der. Jeg har alltid prøvd å gjøre «han til lags», og har strukket meg laaangt alt for mange ganger. Nok er nok. Utroligt slitsomt at han ikke er skikket nok til å ha henne alene. Jeg er ikke ute etter å «ta han», og skulle virkelig ønske at han var en ansvarlig og pålitelig far. Hvordan virker subutex? Føler han seg rusa når han tar dette? Er det ansvarlig å kombinere dette med å være med dattera si? Trenger han dette resten av livet? Dette ble litt rotete, håper du skjønner situasjonen og min frustrasjon.. Håper på svar.

Kvinne, 30 år fra Nordland
Det du beskriver er helt klart et dilemma, men i første rekke må du ta hensyn til at datteren din har det trygt og godt og ikke utsettes for noe som kan føre til at hun blir usikker og redd.Med den rushistorien du beskriver her, er det lett å skjønne at du er skeptisk til at hun skal være alene med ham. Det du kan gjøre, er å drøfte situasjonen med barneverntjenesten, og be om at samvær gjennomføres med tilsyn fra dem. I teorien lar dette seg gjøre, men om barneverntjenesten har kapasitet og vil prioritere dette er en annen sak. Det du også kan gjøre, er å nekte ham samvær dersom barnet bor hos deg og dere ikke er gift. I følge Lov om barn og foreldre, barnelova, sier som følger: § 43. Omfanget av samværet mv. «Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær » Videre sier loven: «Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten.» Det betyr at dersom du nekter ham samvær på hans premisser, kan du la retten avgjøre samvær og vilkår for dette. Det vil da ofte bli brukt en sakkyndig til å vurdere omsorgsevnen og livsstuasjonen til begge foreldrene, men det er forskjellig fra sak til sak. Ofte er det den som ikke har daglig omsorg eller foreldreretten til barnet som henvender seg til rettsapparatet for å kreve samvær. Du kan lese hele barnelova her.
De fleste bruker Subutex livet ut, men noen velger å trappe ned for de vil leve uten avhengigheten til Subutex, andre mister Subutexen fordi de har sidemisbruk og ikke følger opp avtaler i LAR (Legemiddelassistert rehabiliterering). Subutex er et substitutt til Opiater, deriblant heroin. Virkestoffet i Subutex heter buprenorfin, det er et syntetisk opioid (oripavinderivat) som benyttes som smertelindring og i legemiddelassistert rehabilitering av opiatavhengige (LAR). Det binder seg til reseptorer i sentralnervesystemet og virker slik at man ikke kjenner suget etter heroin. Subutex har ingen medisinsk effekt mot trangen etter andre rusmidler . Les mer om buprenorfin HER.  Man skal ikke kjenne seg ruset, eller bli ruset hvis man bruker rett mengde Subutex. Men man kan misbruke det og ruse seg på det. Det er grunnen til at det blir gitt ved tilsyn, og den som gir det skal se at den som får det tar det der og da. – Mer informasjon om LAR finenr du HER.