Stigmatisering av cannabisnytere

Hvorfor har dere ikke en ett mere nøytralt forhold til informasjonen dere anbefaler? Dette har f.eks irritert meg grenseløst, lest flere av svarene deres på siden klara-klok.no på spørsmål om hasj, hvor dere insinuerer at man faktisk kan dø av å innta hasj/marijuana. Den eneste måten du kunne dødd av det på er om du fikk sluppet 200 kilo+ i hodet ditt fra en tålig høy høyde. Dere bidrar til stigmatisering og danning av negative fordommer mot uskyldige cannabis nytere. Hvorfor det?

Mann, 21 år fra Akershus
Vi i RUStelefonen 08588 forsøker å besvare spørsmål etter hovedprinsippet: «Ingen pekefinger, bare svar på det du lurer på.» Vi forholder oss til forskning på området og det norske lovverket, samtidig prøver vi å tilstrebe oss nøytralitet i besvarelsene. Dersom våre besvarelser er direkte feil, eller tenderer i en annen retning enn den offisielle ift. lovverket, er vi takknemlige for tilbakemeldinger fra publikum. Om vi skulle ha svart at man kan dø av hasj/marihuana må det være en henvisning til det som står på folkehelseinstituttet sine sider: «Akutt livstruende forgiftning ved bruk av en vanlig rusdose anses å være sjelden. […] De siste 20 årene er det publisert noen rapporter som viser til en mulig sammenheng mellom cannabisbruk og akutt hjerte- og karsykdom.» Det er også rapportert at blodtrykksforandringer forårsaket av cannabisinntak kan resultere i hjerneslag hos disponerte individer.