Sliter ekstremt med å sove

Jeg sliter ekstremt med å få sove. Blir liggende til langt på natt og etter mye om og men, skrev legen min ut en resept på imovane til meg, 7.5mg. Og nå har jeg altså tatt alle de 18 imovanene som var i pakken, sammen med tyve parcet og en flaske vin. Så jeg fikk litt panikk nå, jeg kommer vel ikke til å dø? Begynner i alle fall å føle meg ganske så rar…

Mann, 37 år fra Rogaland
Beklager sent svar, det skyldes lite bemanning og høytidsdager. Nå er det jo en stund siden du eksperimenterte med de ulike medikamentene og alkohol og har fått erfare effekten av det. Å kombinere og blande de mengdene du refererer til er ikke bra. Håper det går bra med deg nå. Store mengder med imovane kan i seg selv resultere i overdose. Det kan da forekomme varierende grad av symptomer fra sentralnervesystemet, fra døsighet til koma, avhengig av hvor mye som er inntatt. Kombinasjonen med den mengde alkohol du beskriver, fører til overdose og kan resultere i koma og i værste fall død. Dette fordi både alkohol og Imovane er dempende midler som begge påvirker pustesenteret. Det er også en stor påkjenning for kroppen å ta 20 paracet på en gang, det vil hovedsakelig gå ut over leveren. Overdosering på paracet kan føre til varig skade på leveren.
> Les mer om imovane i Felleskatalogen sin pasient utgave.
> Les mer om paracet
Ønsker du mer inngående informasjon om virkningen du fikk anbefaler vi deg å ta kontakt med legen, om du ikke allerede har gjort det.
Når det gjelder søvnproblemer kan vi tipse om noe som heter søvnsenteret i Bergen.
Les mer her.