Kontroller av personer som mistenkes for å kjøre ruset (påvirket av hasj/marijuana).

rustlf-logo 75x67Hei, jeg er 23 år gammel og røyker hasj/marijuana 1-4 kvelder på uken, bare alltid rett før jeg legger meg til og sove. Politiet har begynt med større kontroller på personer som er under mistanke for og kjøre ruset (påvirket av hasj/marijuana). Hvilke rettigheter har jeg vist jeg blir stoppet? kan hasj jeg har røyket dagen før gi utslag på prøver? Hva kan politiet bruke som mistake til og ta utvidet prøve? Jeg har også sprøyte skrekk og tørr ikke at noen setter en sprøye i meg, hva skjer vist jeg nekter blodprøve? Og kan de tvinge meg til og ta blodprøve? Håper på vell utdypende svar på alle mine spørsmål.Mvh bekymret gutt

Mann, 23 år fra Møre og Romsdal
Hvilke rettigheter har jeg vist jeg blir stoppet?
Dette kommer an på hva du mener med «rettigheter.» Ved skjellig grunn til mistanke kan politiet ta prøver av deg, enten det er snakk om blod- eller blåseprøve.
Kan hasj jeg har røyket dagen før gi utslag på prøver? NB! Her kom vi til skade for å skrive feil i det første svaret. Hasj gir IKKE utslag på blodprøve i 1-2 døgn, men i inntil omlag 12 timer.  Dette kommer an på mengde brukt, innhold av THC osv.
Hva kan politiet bruke som mistake til og ta utvidet prøve?
Veitrafikklovens § 22 sier «Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.» Politiet kan teste deg på følgende grunnlag: (Veitrafikklovens § 22a. Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve.) Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) av motorvognfører når:
1) det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22,
2) det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3) han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4) han er blitt stanset i trafikkontroll. Politiet kan fremstille deg for utåndingsprøve, blodprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest. Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve kan tas av lege, offentlig godkjent sykepleier eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.»
Jeg har også sprøyte skrekk og tørr ikke at noen setter en sprøye i meg, hva skjer vist jeg nekter blodprøve? Og kan de tvinge meg til og ta blodprøve?
Politiet har anledning til å bruke nødvendig makt for å ta blodprøve, dersom mistenkte motsetter seg blodprøvetaking.
> her finner du veitrafikkloven.