HVORFOR ER DET IKKE HJELP Å FÅ?

rustlf-logo 75x67En venn av meg på 20 tok avrusning sjøl og var godt motivert. hadde hjelp av mor. brukte alt av rus, piller, hasj og injiserte heroin. prøvde å få hjelp av lege og kommunens rusmiddelkonsulent, fikk tilbud om hjelp til avrusning men det var jo allerede på plass. Nå, etter å ha gått uten å få noe tilbud osv i noen uker tror jeg han er tilbake til start. HVORFOR ER DET IKKE HJELP Å FÅ??????

Kvinne, 25 år fra Akershus
Så leit å høre at han ikke fikk rett hjelp til rett tid. Det er hjelp å få, men hjelpen kommer i mange tilfeller ikke hurtig nok. Folk i din venns situasjon blir ofte stående lenge i kø. Mange ganger fører dette til at de, slik du er redd for, havner «tilbake til start.»
Det er en fordel for ham at han er under 23 år. Det betyr at han har egne rettigheter når det gjelder ventetider. Han har også rett til å søke seg inn hvor i landet han selv ønsker å være. Dere kan snakke om hans rettigheter, ventetider, innsøking, prosedyrer o.l. med Fritt Sykehusvalg. De har nummer 800 41 004, og er åpne 8-15 på hverdager (gratis fra fasttelefon).
> Les mer her.
I en venteperiode er det også en mulighet for din venn å be om plass på P22 sin motivasjonsavdeling. Motivasjonsavdelingen er skreddersydd for å hjelpe mannlige rusmiddelavhengige over 18 år. For å benytte seg av motivasjonstilbudet, må brukeren være avruset.
> Her er lenke til P22.