Hvordan konfrontere min kamerat med et rusproblem?

Jeg trenger råd om hvordan man går frem når man skal
konfrontere noen som har et rusproblem. Jeg fant nylig ut at en god
barnsdomsvenn har brukt kokain i flere år, og nå har misbruket virkelig
begynt å ta over livet hans. Med dette mener jeg at jeg ikke kjenner
han igjen lenger; han både ser annerledes ut og oppfører seg merkelig.
Den kameraten jeg en gang hadde er «borte» på en måte… Jeg kjenner
familien hans godt, og vet ikke om jeg skal gå til dem først, eller om
jeg tør se han inni øynene og fortelle at jeg vet hva han driver med.
Hjelp!

Kvinne, 25 år fra Oslo
Å konfrontere noen med et rusproblem er oftest ikke så lett, samtidig
er det ikke alltid så skummelt som man kanskje skulle trodd når man
først er i gang. I og med at han er din venn kan du kanskje prøve å
prate med han først. Fortell han gjerne at du ønsker å ta en prat med
han fordi du er bekymret for han, fortell han gjerne hvorfor du er
bekymret, hvordan du opplever han, hvordan han har forandret seg og
spør han gjerne om han kan kjenne seg igjen i de beskrivelsene du gir
han. Spør han gjerne hva han tenker om situasjonen sin selv, og om han
er fornøyd med ting slik de er. Prøv å få til en dialog med han. Det er
lett å spørre seg selv om man blander seg for mye opp i andres liv når
man ønsker å ta opp slike ting med venner, eller om man trør for nær,
men dette er omsorg i praksis.
Opplever kameraten din at situasjonen er ute av kontroll, og at han
ruser seg alt for mye, finnes det ulik hjelp å få. Ta gjerne en telefon
hit hvis det skulle være behov, for veiledning og tips til hvilken type
hjelp som finnes. Han er også velkommen til å ringe hit.
Dette var bare noen få tips. Ønsker du svar på flere spørsmål, eller
diskutere situasjonen nærmere, er du velkommen til å ringe oss på
08588.