Hvor lenge kan man egentlig spore THC-syre i urinen?

Heisann. Jeg er en gutt/mann på 18 år, og har røyka hasj ca 3- 4 ganger i uken i ganske store mengder i omlag 2-3 måneder nå. Har en litt bekymret mor som begynner å bli litt mistenksom.
Jeg bor på hybel, og ser ikke mine foreldre så ofte, men sist jeg var hjemme følte jeg en viss mistenksomhet i måten min mor snakket til meg om fest og diverse. Etter at dette oppholdet var over, og jeg var trygt tilbake på hybelen, fikk jeg en telefon av min mor. Hun hadde visst bestemt seg for å ta en THC-urinprøve på meg. Dette var ikke akkurat musikk i mine ører, og jeg følte straks en redsel i min kropp. Så jeg gjorde litt research på interveven, og leste litt om det evige spørsmålet, «hvor lenge kan man spore THC i urinen.» Men etter å ha lest litt rundt om på de fleste forumer og diverse, så føler jeg ikke at jeg har blitt noe klokere.
På denne siden blir det sagt flere ganger at ved jevnlig bruk kan cannabis spores i urinen i opptil 10 uker. Et av mange eksempler: » https://rustelefonen. no/index.php?option=com_content&view=article&id=1610:rusprover&catid=30: spog-svar&Itemid=12 » Men fra en annen politlig kilde, nemlig «testselv.no», blir det sagt at ved daglig inntak kan Hasj/Marijuana sporest i urinen i opp til 14 dager etter sist inntak. De sier også «Dette er den samme testen som politiet i Norge bruker.» https://www.testselv.no/product.asp?p=4658
Man trenger ikke være supermann for å skjønne at en av disse to sidene tar feil. Og som veldig mange andre skulle jeg likt å fått vite hvilke av disse kildene jeg kan stole på. Håper på kjapt svar!

Mann, 18 år fra Hordaland.
Det står mange ulike svar på nettet, så skjønner at du blir forvirret. Refererer til det du leste på våre nettsider: «Cannabis kan spores i urin inntil 1 uke ved engangsbruk og opp til 10 uker ved jevnlig bruk.» Dette er en veldig generell beskrivelse. Grunnen til det er at det er vanskelig å gi noe eksakt svar på hvor lenge det kan spores. Det er forskjellig fra person til person (bl.a. ut i fra hvor mye fettvev du har), og avhenger av hvor ofte og hvor mye man har røyket, hvor sterk cannabisen er (THC-innholdet), og over hvor lang tid bruken har pågågtt.
Har man aldri røyket før, men tar noen trekk fra en joint, eller røyker en hel joint, vil man kunne teste positivt fra noen få dager til opptil én uke. Røyker man daglig, og har gjort dette en stund, kan man teste positivt opptil 10 uker (mange får imidlertid negative prøver etter 3-4 uker). Og i noen tilfeller kan det også påvises i mer enn 10 uker.
En annen ting som kan være greit å vite, er at i sluttfasen av utskillelsen vil prøveresultatet kunne veksle mellom positivt og negativt. Et positivt resultat etter et negativt trenger altså ikke alltid å bety at man har brukt stoffet igjen (dette kan bl.a. skyldes utskilling av THC lagret i fettvevet).