Blir 18 år til sommeren

Hei, eg fyller 18 no til sommaren (juli) og då starter e sikkert kansje å drikke lit, har aldri gjort de, ikkje samkt noko særlig, totalt av de ej har smakt er vell kansje 0,5 liter eg har ein bror som er eit år yngre enn meg, å han liker lit for godt å drikke. Ej e redd for de, redd for han skal bli Alkoholiker, for min beste far var det, samme som faren hans var. har dere noen tips, ej vil ikkje bli avhengig

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
Så bra du er bevisst ditt forholdt til alkohol. Det er også lurt å være seg bevisst at det har vært alkoholproblemer i familien tidligere. Det er forsket en del på arvelighet rundt avhenigighet. Du kan lese mer om det HER
Hvis du bestemmer deg for å begynne å drikke alkohol, så finnes det noen generelle forhåndsregler man kan følge. Spis godt i forkant så du ikke drikker på tom mage, drikk vann samtidig som du drikker alkohol, du vil ha mer kontroll på dine reaksjoner ovenfor alkohol dersom du drikker noe med lav alkoholprosent, planlegg i forkant hvor mye du skal drikke.
> Les mer om alkohol og dens virkning
> Les mer om promille
> Hvor mye er for mye