Syk far og pilleavhengig

Jeg har hatt en meget syk far i tre år nå, hvor legene ikke klarer å finne ut av hva som feiler han. Hans fastlege skriver ut piller som om det skulle vært kaffebønner og han blir bare værre og værre!! Nå har han fått sosial angst. Han får piller som sobril og voltaren. Jeg mener han nå har gått på sobril i ihvertfall 2 år regelmessig og snakker om disse pillene som om at det er kun de som kan få han til å samle tankene og sitt tankekaos. Min mor har jeg også nå mistanke om at tar dette….de vil ikke at jeg og min samboer skal hjelpe pappa med mere leger, vi gjør det mot deres vilje og jeg fikk beskjed om at de ikke liker når vi «roter i deres saker». Denne historien er laaaang og det er først nå jeg kanskje lurer på om de har et stort problem som at de har blitt avhengige? De er lite produktive og bruker enormt laaaang tid på å utrette ting…enkle ting som å dusje, sette inn i oppvaskmaskinen, bytte sengetøy tar flere timer. Jeg er oppriktig bekymret for de men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem? Min far blander sobril, voltaren, antideprisiva, sovemedesin, smertestillende etc etc…hvor skal jeg begynne og hva skal vi gjøre??? Takk for hjelpen!!

Kvinne, 30 år fra Vestfold
Det er ingen god situasjon å være i å bekymre seg for sine foreldre. Samtidig setter dine foreldre grenser for ditt engasjement, og det bør du nok respektere. Kanskje er det lurt å ha mer fokus på ditt og samboeren din sitt liv, og la foreldrene dine leve sine liv som de ønsker. Evt. la dem få be om hjelp fra deg hvis de trenger det. Men snakk med dem og forsøk å komme til en enighet om hvordan du/dere skal forholde dere til hverandre. Det du KAN forsøke, er å snakke med fastlegen til foreldrene dine og melde din bekymring der. Så er det opp til legen hva han vil gjøre. Og det er klart at noen av de medikamentene du nevner er vanedannende, som igjen betyr at dosen ofte økes for å få samme virkning som ved begynnelsen av kuren. Sobril er et legemiddel med angstdempende og muskelavslappende effekt, og brukes ved angst, uro, søvnvansker m.m. Stor fare for tilvenning. I følge FELLESKATALOGENS Pasientutgave er Voltaren et såkalt ikke-steroid antiinflammatorisk legemiddel (NSAID) med betennelsesdempende, smertestillende og febernedsettende egenskaper. Preparatet lindrer raskt både spontan smerte og smerte ved bevegelse. Voltaren reduserer også hevelse i forbindelse med betennelsestilstander (inflammasjoner) og sårødemer. Voltaren brukes til behandling av leddgikt hos voksne og barn, Bekhterevs sykdom og slitasjegikt. Voltaren brukes også til behandling av akutte betennelsestilstander i muskel-skjelettsystemet.
Dersom du trenger noen å snakke med, er du velkommen til å ringe oss på 08588.