Positive sider ved alkohol?

Hei! Jeg er en jente på 16 år som har vært sammen med en gutt på 20 i snart to år. Vi har det utrolig fint sammen, og gjør alt for å holde forholdet bra, men vi har et problem som ikke er så enkelt å løse; jeg synes det er ekstremt ubehagelig at han drikker alkohol. Han drikker aldri mye, og oppfører seg bra når han drikker. Han har overhode ikke noe alkoholproblem, og drikker ikke ofte i det hele tatt (ca. 1 gang i måneden). Iogmed at vennene hans drikker, vil jo selvfølgelig han være med en gang i blandt, og ikke droppe det hver gang på grunn av meg. Moren min hadde alkoholproblemer da jeg var liten, så jeg har fått et veldig negativt syn på alkohol, selvom jeg vet det også kan være en koselig ting, men jeg har problemer med å se det. Jeg blir overnervøs, og er lei meg i flere dager før han skal drikke. Han tar utrolig mye hensyn til meg, noe jeg er glad for. Han drikker aldri for mye, og oppfører seg helt pent uansett. Han er alltid hyggelig mot meg når han drikker.Jeg synes stadig jeg hører nytt negativt om alkohol; men lite positivt, og det trenger jeg å høre for å jobbe videre med å få et mer positivt syn på alkohol; at det faktisk kan være koselig! Jeg går til psykolog en gang i uken, og prøver å jobbe med dette, men jeg lurte da på om jeg kunne fått høre noen positive sider med alkohol som jeg kan fokusere på? Blir glad for svar, trenger virkelig noen positvie ting ang. alkohol som jeg kan tenke på! 🙂

Jente, 16 år fra Østfold
Det er bra at du har en psykolog å snakke med om disse tingene, for din frykt og nervøsitet i forkant av når kjæresten din skal drikke, kan jo ha sammenheng med at du har følt deg sviktet av din mor da du var liten på grunn av hennes alkoholproblem. Slik du beskriver kjæresten din sitt alkoholbruk, bruker han alkohol på en normal og fornuftig måte. Det kan være at du må lære å leve med dette, og stole på ham. Og så er det kanskje lurt at dere snakker sammen, så han er helt klar over dine følelser rundt alkoholbruk. Kanskje kan dere lage noen avtaler/kjøreregler, hvor dere begge må fire litt på kravene?
Alkohol kan, som du kjenner til, ha en del negative konsekvenser for noen, men brukt med måte, i mindre doser, vil man oppleve en oppstemthet og stimulerende effekt. Det er nok derfor det er populært blandt mange, både unge og eldre. Alkohol er det vanligste rusmiddelet i Europa, og det har vært brukt i årtusener. Alkohol ble oppdaget i flere kulturer uavhengig av hverandre. Den tidligste kjente ølbrygging stammer fra Babylonia 6000 f Kr, mens brennevinsprosessen først ble kjent i Kina og India vel 1000 f Kr. Brenning kom til Europa via araberene i senmiddelalderen. Du kan lese mer om alkohol her hvis du vil. Her kan du lese om ungdoms bruk av rusmidler, som Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus) har forsket på i en årrekke. Håper dette var til hjelp.