Min sønn blir litt for fort ungdom

Hei. Jeg har en sønn på 13 år som jeg synes blir litt for fort ungdom og starter med div utprøvninger. For ca 6 mnd siden fikk jeg høre av han selv at han hadde prøvd snus og faktisk syntes det var godt. jeg reagerte med sjokk og fortvilelse og vi hadde flerer «fornuftige samtaler om snus,røyk og alkohol. Det er nulltolleranse for at en 13 åring bruker rusmidler, og vi inngikk avtale om spons av førerkort hvis han klarer å holde seg unna slikt. Vi har videre hatt flere samtaler om temaet, og jeg ante fred og ingen fare helt til han fortalte at han nå har snuset omtrent hver dag, og prøvd røyk ved flere anledninger. Men det verste er at han også har fått smaken på alkohol, og at han har drukket ved flere anledninger. Bla på dagtid på skolen og skoleturer. Alkohol har han funnet her hjemme. Jeg har hatt en flaske stående her i 4 år, og har ikke ofret en tanke på at den var borte.Han har selv fortalt alt, og gir ingen tegn til anger og dårlig samvittighet. Skolearbeidet går dårligere og han er lite motivert for det meste. Han har få venner på skolen og er plutselig blitt en innesluttet gutt. Jeg vet ikke min arme råd og trenger hjelp. Hva skal jeg gjøre??

Kvinne, 39 år fra Nord-Trøndelag
Selv om ungdomstiden for mange innebefatter utprøving av alkohol og tobakk, kan det likevel oppleves som et sjokk for foreldrene, slik du beskriver. Dette er en ufordrende fase, antakelig for dere begge. Som oftest vil det være flere som er i tilsvarende situasjon. Vi anbefaler derfor at du snakker med foreldrene til vennene hans. Kanskje er flere i samme situasjon? Kanskje kan dere lage en felles strategi? Videre kan det være ok å drøfte situasjonen med en lærer eller med helsetjenesten på skolen. Vi oppfordrer selvsagt også til at du snakker med sønnen din om dette. Vær åpen om din bekymring. Ønsker du å drøfte situasjonen med oss, er du selvsagt velkommen til å ringe på tlf. 08588.