Min mor drikker.regner med at når man drikker i skjul hverdag, fra tidlig morgen til natt, så er man alkoholiker. Jeg har i flere år prøvd og få henne til og innse problemet, men det nytter ikke. Ho skylder på alt mulig, som fra resepter fra legen,kaffi, tannkremen, parfymen osv. ho lukter alltid alkohol, er blank i øynen og snakker uten sammenheng. Dette problemet har ho hatt i over 10 år nå, da ho misstet førerkortet for og kjøre i beruset tilstand. Hvor kan ho få hjelp i hordaland? Jeg vet at det er ett valg ho selv må ta, men er det ingen muligheter for familien og ta dette valget? Kan jeg bestille brosjyrerhjem i posten til henne? Skulle så gjerne ønske ho ble frisk.Takker for svar.

Kvinne, 26 år fra Hordaland
Slik du beskriver din mor kan det høres ut som hun har et alkoholproblem.Og du har helt rett i at dersom din mor ikke ønsker hjelp selv, er det lite å gjøre. Men du kan fortelle din mor om din bekymring ved å beskrive ting ved hennes atferd som du relaterer til alkoholbruk og som gjør deg bekymret. Du kan også gi henne telefonnummer til behandlingssteder, så er det opp til henne hva hun vil gjøre med det. Og dersom din mor likevel ønsker hjelp, må hun ha en henvisning fra fastlegen sin, eller sosialkontor. Det finnes en rekke behandlingssteder i Hordaland, f.eks. Bergensklinikkene. Du kan gå inn på https://www.frittsykehusvalg.no/start/ og søke på rusbehandling i Helse Vest. Bergensklinikkene har også tilbud for pårørende. Felles for tilbud til pårørende av personer med rusmiddelproblemer er at de er innrettet på vanskene du opplever som samlivspartner til en person med rusmiddelproblemer, eller som en følge av at du har vokst opp med personer med rusmiddelproblemer i familien. Dette tilbudet er ikke rettet mot at personen med rusmiddelproblemer skal hjelpes, men at du skal få hjelp for egen del med det du sliter med. Du kan motta hjelp uavhengig av om din mor ønsker hjelp eller ikke. Det tilbys også rådgivning på telefon Stiftelsen Bergensklinikken, Enhet spesialiserte tjenester, tlf. 55 90 87 00 eller grønt nummer 800 89 550 alle hverdager kl. 09:00 til 15:00. Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere har telefon 22 99 34 90, og kan være en støtte for deg. Du kan også gå inn på deres hjemmeside.