Blandet Cipralex og alkohol

Hei.  Jeg er en jente på 15 , jeg har tatt en del cipralex ellernoe og jeg blandet det med alkohol og jeg lurte på om det er veldig farlig og om man for noen lang varige effekter? ,, og en av problemene mine er at jeg ikke vet hvor mange jeg tok, men jeg tok over 10 .. Pleas hjelp meg!

Kvinne, 15 år fra Oslo
Cipralex er et antidepressiva som man får utskrevet av legen. Normal dose er 10 mg. 1 gang daglig. Det å ta over 10 tabletter, enten det var 5 mg. eller 10 mg. er mye, det er også uheldig å blande det med alkohol. Alkohol og antidepressiva generelt, forsterker hverandres dempende effekt på hjernen, og resultatet kan bli utilsiktet sløvhet. Store mengder alkohol sammen med antidepressiva er direkte farlig, det kan føre til forgiftning som i verste fall kan ha dødelig utgang. Antar at du har skrevet dette en stund etter at du tok pillene. Hvis du opplever deg bra nå, er det godt. Men har du konkrete spørsmål på hva som kunne skjedd, eller hvorfor du eventuelt reagerte som du gjorde, og om det har gjort skade på noen måte, vil vi anbefale deg at du spør en lege. Du kan også kontakte helsestasjonen for ungdom. Du kan lese mer om Cipralex på denne siden HER. (pasienthåndboka)