Vil jeg rekke å få rene urinprøver?

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg lurer på to ting. Jeg går på Rivotril daglig (over 10 år nå) og har nettopp fått ny fastlege (gamle sluttet). Jeg har time der om ca 15 dager og fikk nylig brev om å måtte avlegge ren urinprøve kommende time, ellers mister jeg medisinene (Rivotrilene). Jeg har brukt 50mg dolcontin i går og 50mg i dag (så har jeg brukt diverse opiater for 3-4 dager siden og jevnlig bakover 6 mnd nå ca). Dette var bare for å ta litt av abstinensene. En liten «friskmelding». I tillegg røykte jeg cannabis for ca 3 uker siden (har røykt jevnlig da over tid) Jeg har meget høy forbrenning. Er det realistisk at jeg tester negativt på cannabis 5 uker etter og dolcontin 3 uker etter, når jeg nå skal ha time og avgi prøve? Har ikke råd til å miste Rivotrilene mine som jeg går på 6mg daglig. Er veldig bekymret nå. Håper på snarlig svar.

Mann, 33 år fra Hordaland
Hvor lenge de ulike stoffene kan påvises i urin vil variere noe fra person til person. Dolcontin er et morfinpreparat som absorberes langsomt og vil ha en noe lenger påvisningstid i urinen enn andre morfinpreparater. Det vil minimum kunne ta 1 uke, og kanskje opptil 2-3 uker, før urinprøvene dine er rene. Ved jevnlig, langvarig bruk av cannabis over måneder kan urinprøvene være positive 6-10 uker. Man kan anta at prøvene dine vil være negative på opiater. Det er noe mer usikkert når det gjelder cannabis, da det avhenger av hvor mye og hvor ofte du har inntatt stoffet.