Spørsmål til en som bruker rusmidler

Hei, har noen spørsmål til noen som holder på med rusmidler eller er rein. Jeg skriver en skole artikkel om dette temaet og lurer på noen få ting. Hvilken årsak var det som fikk deg til å starte med rusmidler? Hvilket inntrykk som person fikk du av andre som var ruset i miljøet rundt deg? Mens du holdte på med rusmidler, var du klar over hvilken risiko du var i? Tusen takk på forhånd.

Mann, 21 år fra Hedmark
Slik du formulerer spørsmålene dine virker det som du har tenkt å intervjue en som bruker rusmidler. Da anbefaler vi deg å ta kontakt med en rusinstitusjon og snakke med dem. Der er det nok størst sjanse for å finne noen du kan snakke med. En annen mulighet er å snakke med NA (Anonyme Narkomane). For å finne generelle tall og statistikker i forhold til når ungdom debuterer med rusmidler, hva slags stoff de bruker ol., kan du gå inn på Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus) og lese Ungdomsundersøkelsen for 2009. Denne undersøkelsen har Sirus foretatt årlig i en årrekke, blandt ungdom mellom 15 og 20 år. Du finner også lesestoff om temaene på våre hjemmesider under «Veiledning til skoleoppgaver.» Lykke til med oppgaven!