Min venninne er depressiv og har ADHD

Hei. Jeg har en  venninde som er depressiv som går på bipolar. Nå har ho også fått diagnosen ADHD så nå går ho også på ritalin. Pluss at ho går på noen andre medisiner for å ikke å ha mareritt.
Ho drikker masse i helgene. Så det jeg lurer på er hvordan så sterke medisiner fungerer med alkoholen? så vil jeg fortelle henne at jeg er bekymret for ho, men ho kommer til å ta det som kritikk. For ho er jo så sensetiv. Hvordan skal jeg gå frem?

Kvinne, 31 år fra Vestfold
Alkohol frarådes stort sett i kombinasjon med slike type medisiner som man får når man er depressiv eller har en bipolar lidelse. Det er heller ikke anbefalt å kombinere Ritalin med alkohol. Du sier ingenting om hvilke medisiner hun bruker i tillegg til ritalin, så det er vanskelig å si noe om hvordan kombinasjon med alkohol virker på disse. Når det gjelder alkohol og ritalin vil de påvirke hverandres effekt, og begge midlene påvirker sentralnervesystemet. Ritalin har nevrologiske bivirkninger som eventuelt kan forverres ved inntak av alkohol. Les mer om disse bivirkningenen i felleskatalogen. Vil anbefale deg spørre en lege om nærmere opplysninger.
Det at du ønsker å prate med henne er bra. Hvordan hun kommer til å reagere vet man vel egentlig aldri. Men fortell henne gjerne at du bryr deg om henne, at du er glad i henne og at det er grunnen til at du bryr deg og er bekymret for henne. Fortell henne gjerne hvorfor du er bekymret. Spør henne gjerne hva hun føler når du sier disse tingene til henne. Du kan være tydelig på at du ikke tar dette opp med henne fordi du vil kritisere henne. Spør henne gjerne hva hun ville gjort hvis hun var i dine sko, at du var henne og omvendt. Ring oss gjerne hvis du ønsker å prate med noen angående dette. Lykke til!