Jeg er blodgiver og ble satt på 1 års karatene

cannabisHvor lang tid tar det før hasj ikke kan påvises ved blodprøver? Jeg er blodgiver og ble satt på 1 års karatene fordi jeg røyka en joint for en månde siden. Er det noe medisinsk grunn til karatenen?

Kvinne, 23 år fra Sør-Trøndelag
Hasj kan i utgangspunktet bare påvises noen timer i blodet. Men dette er fordi man, når man tester for hasj, tar utgangspunkt i terskelverdier og ikke i hvorvidt det overhodet er spor av THC i blodet. I følge Blodbanken regnes bruk av stoff som risikoatferd. Snarere enn en medisinsk begrunnelse, ville da begrunnelsen gå på en generell forsiktighet når det gjelder folk som har brukt illegale stoffer. Du kan ringe Blodbanken på 22118900 og be om å få snakke med vakthavende lege hvis du ønsker det.
I Veileder for transfusjonstjenesten i Norge står det følgende om dette: Engangsbruk av injeksjon eller sniffing av kokain og andre narkotika som inntas gjennom neseslimhinnen utelukker permanent. Det samme gjelder vedvarende bruk av narkotiske midler som ikke injiseres eller sniffes. Sporadisk/engangs bruk av andre narkotiske midler: Godkjenning bare etter vurdering av lege, men minimum ett års karantene fra siste gangs bruk.