Hvor mye er normalt å drikke?

Heisann. Jeg er en 22 år gammel mann som lurer på hva som er normalt for en person på min alder og drikke. Personlig drikker jeg gjerne 2 liter vin og en halvliter spritshots hver gang jeg går ut. Dvs ca hver torsdag, fredag, lørdag. Jeg har aldri føllt at jeg vil drikke neste dag, men jeg har som uvane. Dvs så og si hver gang jeg drikker at jeg våkner opp neste dag og ikke husker store deler av kveldens hendelser. Jeg har drukket opptil 0,5 l 40% hver gang jeg har vært på fylla siden jeg fylte 17, men har aldri følt noe behovabstinenser for og drikke hver helg siden den tid jeg begynte og drikke. Anyways takk for de svartips dere måtte ha til meg:)

Mann, 22 år fra Finnmark
Det vil nok variere en del fra person til person hvor mye det er vanlig å drikke for menn i din alder. Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8 g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Den mengden du oppgir å drikke gir en høy promille, og det er nok grunnen til at du ikke husker noe dagen etter. Les gjerne mer om alkohol på Folkehelseinstituttets sider. Videre kan du lese denne artikkelen, der du kan få en pekepinn i forhold til om du har sunne alkoholvaner.